Jak si vybrat dámské závodní kolo?

Jak si vybrat dámské závodní kolo?

Ženská cyklistika má vítr v plachtách a je stále viditelnější. Počet cyklistek roste a ženy hrají ve světě cyklistiky stále důležitější roli, a to s velkým nadšením.


V reakci na toto šílenství je nyní výběr výrobků navržených speciálně pro přizpůsobení morfologii žen stále pestřejší: rámy, sedla, závěsy atd.


Zde je několik tipů, jak vybrat správné dámské závodní kolo.


RÁM

Rám je bezpochyby nejdůležitější částí kola, která prozrazuje, jak funguje. V posledních letech si značky uvědomily hodnotu dámského cyklistického trhu a stále více výrobců nyní nabízí řady určené speciálně pro vášnivé cyklistky, které jsou připraveny zdolávat kopce a najet kilometry.


Aby mohly nabízet modely přizpůsobené dámské morfologii, vzaly tyto značky v úvahu pozoruhodný rozdíl, který mezi muži a ženami zůstává: výšku. Podle shromážděných a prostudovaných statistických údajů mají ženy delší nohy, kratší horní část těla a užší ramena. Ale to není všechno! Při přizpůsobování výkonu je třeba brát v úvahu také rozdíl v síle.


Jinými slovy, pokud jde o geometrii, značky upravují délku a úhly jednotlivých trubek, které tvoří rám (zejména vodorovné trubky, řetězové vzpěry a hlavové trubky), aby podpořily pohodlí a stabilitu, kterou cyklistky vyhledávají.


V případě pochybností mezi dvěma velikostmi je nejlepší zvolit menší rám. Vždy je možné kolo přizpůsobit a provést úpravy, zejména sedlovky a sedla a kokpitu, a upravit tak polohu, více či méně zvýšenou, podle toho, o co usilujete: o pohodlí nebo o aerodynamiku pro maximální výkon.


Přesto se ne všichni výrobci rozhodli zvolit stejnou strategii a někteří nadále tvrdí, že rozdíly mezi muži a ženami nejsou dostatečné, aby bylo nutné používat odlišné rámy. Na druhou stranu jejich katalogy obsahují komponenty a doplňky speciálně navržené pro pohodlnější jízdu na kole pro ženy.


MATERIÁLY

Materiál rámu do značné míry určuje chování vašeho budoucího kola, proto je důležité si dobře rozmyslet, který materiál vám bude nejlépe vyhovovat v závislosti na vašem stylu jízdy, vašich omezeních a rozpočtu.


Hliníkové rámy

Hliníkové rámy obecně nabízejí dobrý kompromis mezi pohodlím a výkonem za přijatelnou cenu. Hliník je ideální pro malé rozpočty a často se z něj vyrábějí kola základní a střední třídy.


Jeho slabou stránkou je odolnost. Hliníkové rámy se unavují rychleji než jiné materiály. Časem má rám tendenci se při opakovaném namáhání deformovat.


Hliníkový rám je často doplněn karbonovou vidlicí pro lepší tlumení nárazů a pohodlí. Výborný kompromis pro cyklisty, kteří nechtějí utrácet mnoho peněz, ale přesto chtějí výkonné kolo.


Karbonové

Karbon, který je lehčí než hliník, je dnes v silniční cyklistice nejpoužívanějším materiálem. Lze jej kombinovat s nekonečným množstvím různých vláken a vyrábět tak rámy, které jsou mimořádně pohodlné, lehké a vysoce výkonné.

Jeho hlavní nevýhodou je, že je méně odolný vůči nárazům než hliníkové rámy. Sebemenší pád může být pro rám fatální.

Pokud hledáte výkon, bude karbonový rám vaší první volbou. Díky jeho lehké a tuhé konstrukci můžete optimalizovat svůj výkon. Na druhou stranu, pokud s jízdou teprve začínáte, nejezdíte intenzivně nebo máte omezený rozpočet, jeví se hliníkový rám jako dobrá investice, pokud se chcete na kole bavit a mít pohodlný a snadno ovladatelný obal. Ve spojení s karbonovou vidlicí se jeví jako ideální kompromis mezi pohodlím a výkonem.

Existují také modely s karbonovým rámem, které jsou navrženy tak, aby pohlcovaly nárazy a vibrace a urazily dlouhou vzdálenost, aniž by příliš zvyšovaly hmotnost kola. Tyto rámy se dokonale hodí pro jezdce, kteří dávají přednost pohodlí na dlouhé vzdálenosti.


Geometrie

Geometrie není jen o výběru správné velikosti kola. Určuje také chování kola a nabízí specifický kompromis mezi výkonem, pohodlím, hmotností, tuhostí a aerodynamikou. Existují tři hlavní typy závodních kol.


Aerodynamika

Aerodynamická závodní kola jsou navržena pro rychlost. Tyto modely, často studované v aerodynamických tunelech, mají širší aerodynamické trubky, které rozdělují vzduch. Obecně jsou tužší a mají více předkloněnou, nakloněnou polohu, aby se maximalizovala rychlost při každém šlápnutí do pedálů.


Vytrvalostní

Vytrvalostní závodní kola představují dokonalý kompromis mezi tuhostí, rychlostí a pohodlím. Díky obvykle delším řetězovým vzpěrám, kratší spodní rámové trubce a vyšší hlavové trubce jsou tyto modely opravdovými univerzály. Díky této všestrannosti můžete v sedle trávit dlouhé dny.


Horská kola

Tato závodní kola jsou navržena tak, aby nabízela optimální poměr hmotnosti a tuhosti. Mají tenčí trubky a kratší řetězové vzpěry. Jejich ovládání je citlivější, živější a hbitější. Jsou lehčí než kola s aerodynamickou geometrií a výdrží, a proto jsou obzvláště účinná při zdolávání nejnáročnějších horských průsmyků a agresivních přejezdech.

Komponenty

Hnací ústrojí

Pokud jde o převodové poměry, jsou dámské modely univerzálnější. V závislosti na vaší úrovni a tréninkovém terénu si můžete zvolit konfiguraci kazety, která vám umožní bez potíží jet všude. Například dvojitý řetězový převodník Compact (34/50 zubů ) poskytne maximální všestrannost a účinnost ve všech terénech. Ideální je spárování s kazetou s 11-28 zuby pro jemné a progresivní převody.

Menší velikost znamená menší kliky. Neváhejte zvolit kratší kliky, které díky vyšší, méně únavné kadenci šlapání snižují svalovou a kloubní zátěž. Ideální výšku vám pomůže určit posturální studie. Pro dosažení pohodlnější polohy je také možné posunout pedály dále od sebe pomocí kroužků "Q-Factor".


Sedlo

Protože pánev je obecně širší, mají sedla dámských kol specifické vlastnosti, které vyhovují jejich morfologii, takže sedlo musí být širší, aby se přizpůsobilo šířce sedací kosti. V tomto místě je tlak největší. Šířka dámského sedla se pohybuje mezi 135 mm a 165 mm.

Protože pánev je obecně širší, mají dámská cyklistická sedla specifické vlastnosti, které vyhovují jejich morfologii: gel pomáhá tlumit nárazy. Dávejte však pozor, abyste si nevybrali příliš měkké sedlo. Pokud se podbřišníky zaboří do gelu, bude tlak vyvíjen i na citlivější části sedla.

Chcete-li se dozvědět více, navštivte naši specializovanou stránku kliknutím sem.


Kokpit

Pokud se chcete cítit pohodlně, bude pro vás důležitá také šířka řídítek. Jde o to, abyste měřili co nejblíže šířce svých ramen. Užší řídítka vám umožní lepší držení kola a lepší přístup k páčkám. Snižuje také zatížení vašich ramen.

Navíc si můžete vybrat představec a přehazovačku, které jsou blíže u sebe, abyste mohli lépe držet brzdy.

Které závodní kolo je pro mě vhodné?

Cykloturistika

Pro dobrý kompromis mezi pohodlím, lehkostí a odolností je ideální hliníkový rám, ideálně s karbonovou vidlicí. Zajímavé mohou být také karbonové rámy typu Comfort s účinným tlumením nárazů a geometrií uzpůsobenou pro pohodlnou polohu při námaze. Takové kolo bude mít delší řetězové vzpěry a horní rámovou trubku a vyšší hlavovou trubku pro vzpřímenější pozici. Tím získáte stabilitu pro ty, kteří chtějí jezdit dlouhou dobu bez potřeby absolutního výkonu, ale s pohodlnou polohou.

Co se týče pohonu, dvojitá kliková sada Compact (34/50 zubů) s širokou kazetou (například 11-32 nebo 11-34 zubů) zajistí maximální všestrannost ve všech terénech, zatímco kotoučové brzdy zajistí snadné ovládání a bezpečné brzdění za všech okolností.

Cyklosportive

Hliníkový rám s karbonovou vidlicí nebo karbonový rám, v závislosti na vašem rozpočtu, poskytne ideální kombinaci pohodlí a výkonu. Stejně jako u cestovních kol poskytne dvojitá kliková sada Compact (34/50 zubů) maximální všestrannost a účinnost ve všech typech terénu. Ideální je kombinace s mírně užší kazetou (například 11-28 zubů) pro jemnější a progresivnější převody.

Kotoučové brzdy opět zajistí snadné ovládání a bezpečné brzdění za všech okolností, ovšem při vyšší hmotnosti než systém s brzdovými destičkami.

Soutěžní

Dnešní snaha o výkon nutně zahrnuje použití karbonového rámu s agresivní geometrií, tj. relativně nízkým kokpitem a delší horní rámovou trubkou pro lepší pozici při šlapání a lepší aerodynamiku (podrobnosti o různých geometriích viz níže). Také periferie jsou zaměřeny na čistý výkon, ať už díky své lehkosti (sedlovka, sedlo, kokpit), nebo účinnosti (brzdové a převodové systémy).


Důležité je také zvolit správnou velikost řetězového kolečka pro typ jízdy, kterou provozujete: Compact (34/50) je nejlepší pro horská kola a stoupání, zatímco verze Mid-Compact (36/52) a Double (39/53) jsou nejlepší pro kopcovitý nebo rovinatý terén.

Další disciplíny

Pokud se chcete dostat mimo vyšlapané cesty, existují další disciplíny, které mohou zpestřit vaši cyklistiku: Gravel je rychle se rozvíjející sport, který umožňuje snadno kombinovat silniční, trailové a běžecké úseky, pro ty, kteří hledají dobrodružství a objevování. Zde má potěšení přednost před výkonem. Váš rám, většinou vyrobený z karbonu nebo hliníku, musí být stabilní a lehký. Navíc širší řídítka usnadňují jízdu a zvyšují její bezpečnost.

Vaše kolo by mělo být univerzální a schopné odolávat nástrahám jízdy v terénu díky širším kolům, kotoučovým brzdám, širší kazetě, jednomu řetězovému kolečku nebo bezdušovým plášťům.


Pro závodnice je cyklokros 45minutovou bitvou v technickém terénu. V porovnání s modelem Gravel je jízdní pozice agresivnější, zatímco spodní rám je zvednutý, aby se vyrovnal s omezeními terénu.


A konečně triatlon a časovky vyžadují aerodynamické kolo s vylepšenou konstrukcí, optimalizované pro optimální výkon a maximální průnik vzduchu. Výkonnost je na prvním místě před pohodlím, s krátkou dobou trvání námahy na převážně rovinaté trati.

Tipy

Nezapomeňte provést studii držení těla, abyste našli ideální pozici. Změří se rozměry jednotlivých končetin lidského těla a přenesou se na kolo. To vám umožní nakonfigurovat si dámské kolo zcela individuálně.

Jak vidíte, výběr správného kola je spíše osobní záležitostí než otázkou pohlaví. Co vyhovuje jednomu člověku, nemusí vyhovovat druhému a naopak. Závěrem lze říci, že ideální závodní kolo pro ženu bude takové, na kterém se jí bude dobře jezdit a které bude splňovat její cíle v oblasti pohodlí, stability a výkonu.