Jak si vybíráte elektrický VTC?

Elektrokolo je dnes skutečnou alternativou k automobilu pro cestování po městě a zároveň skvělým způsobem, jak se od všeho odpoutat. Je šetrnější k životnímu prostředí, tišší, rychlejší a šetrnější k vašemu zdraví. A mezi mnoha typy elektrokol je i VTC: "dvoukolka", která je oblíbená zejména pro svou všestrannost.

CO JE VTC?

VTC neboli horské kolo je nejuniverzálnější jízdní kolo, jaké existuje! Je pohodlné a praktické, je jakousi syntézou horského kola a klasického městského kola, přičemž si od obou vypůjčuje vlastnosti. Hybridní kolo, kolo 2 v 1, VTC je skutečným univerzálem, ideálním pro ty, kteří hledají jediný model, který jim usnadní každodenní cesty po městě i volnočasové aktivity.

Na kole VTC je pozice jezdce poměrně vzpřímená, řídítka jsou na stejné úrovni jako sedlo, takže trup není příliš nakloněn dopředu, a hlava je držena vysoko v bezpečné poloze, takže jezdec může stále sledovat dění na silnici.

Stejně jako u klasických městských a cestovních kol je rám stejného modelu VTC velmi často nabízen v pánské verzi (diamant) a dámské verzi (trapéz) s velmi strmou vodorovnou trubkou, která usnadňuje šlapání. Obecně platí, že pánské VTC mají vždy mírný sklon, což usnadňuje šlapání a manipulaci, zejména při převážení nákladu.

SOUČÁSTI A PERIFERIE VTC

Ačkoli jsou na trhu VTC s pevnou vidlicí, tradiční praxí je, že horská kola jsou vybavena teleskopickými vidlicemi se zdvihem v rozmezí 50 až 100 mm v závislosti na terénu. Některé vidlice jsou také vybaveny zámkem pro optimalizaci šlapání na silnici.


Všechna kola VTC jsou vybavena 28palcovými koly, která nabízejí dobrý výkon a pohodlí na silnici, s vysoce univerzálními plášti, které jsou dostatečně stísněné, aby poskytovaly účinnou přilnavost na stezkách. Většina modelů je vybavena blatníky, nosičem zavazadel a stojánkem. Díky těmto doplňkům je kolo VTC praktické a všestranné: je ideální pro vyřizování pochůzek, převážení drobných předmětů při jízdě po městě a poskytuje ochranu za nepříznivého počasí.


... A CO ELEKTRICKÁ VÝBAVA?

MOTOR

Motor elektrického VTC může být umístěn v předním kole, v zadním kole nebo v klikové sadě.

Motory v předním kole byly vyhrazeny pro základní modely a u modelů, které jsou v současné době na trhu, se toto použití již téměř nevyskytuje. Vidlice byla vystavena většímu zatížení a přední kolo bylo na kluzkém povrchu náchylnější ke smyku. V neposlední řadě mohla mít přítomnost motoru v této poloze někdy také vliv na řízení, a proto od ní výrobci upustili.

Motory umístěné v zadním kole jsou extrémně tiché a přenášejí výkon přímo, což umožňuje dynamičtější jízdu. Na druhou stranu znesnadňují vyjmutí zadního kola a posunutí těžiště více dozadu.

Nejpokročilejší technologií, kterou dnes najdete u naprosté většiny modelů, je motor integrovaný v klikové sadě. Toto řešení nabízí nejlepší poměr účinnosti a spolehlivosti, optimální rozložení hmotnosti, nízké těžiště a jízdu velmi podobnou jízdě na běžném kole.

Výkon motoru je obvykle 250 W (maximální povolený). Rozdíly mezi motory tedy spočívají především v točivém momentu (od 40 do více než 70 Nm u nejvýkonnějších modelů), úrovni asistence a linearitě a progresivitě motoru.

Konkrétně platí, že čím vyšší je točivý moment, tím živější akceleraci a pohotové zrychlení motor zaručuje. Na druhou stranu vysoký stupeň linearity nabídne stejnou úroveň komfortu při nízkých i vysokých rychlostech šlapání.

Hlavními hráči v tomto odvětví jsou Bosch - historický lídr - Yamaha, Shimano, Continental, Fazua, Brose, Impulse a Bafang.

BATERIE

U městských elektrokol seumístění baterie liší podle tvaru rámu.

    • U kol Trapeze nebo Diamond: baterie je nejčastěji umístěna na spodní rámové trubce, u špičkových modelů je částečně integrovaná nebo přímo zabudovaná do rámu, což umožňuje nové generaci EAB vykazovat čistý design velmi podobný designu svalových kol.
    • U kol typu Gooseneck je baterie obvykle umístěna buď na sedlové trubce (vpředu nebo vzadu), nebo na nosiči zavazadel.

Výkon baterie vyjádřený ve watthodinách odpovídá napětí (ve voltech) vynásobenému kapacitou (v ampérhodinách), přičemž platí, že čím vyšší je výkon, tím větší je dojezd. Baterie pro jízdní kola se obvykle pohybují v rozmezí 400 až 625 Wh. Pro jízdu na několik desítek kilometrů bude baterie s kapacitou 400 Wh více než dostačující. Nejvýkonnější baterie se hodí pro náročné cyklisty, kteří denně překonávají dlouhé vzdálenosti, nebo pro cestovní kola, kterým zajistí dobrou autonomii.

PALUBNÍ POČÍTAČ

Pro kontrolu všech parametrů motorizace jsou elektrokola vybavena více či méně komplexním palubním počítačem v závislosti na sledovaném cíli. Od nejjednodušších a nejkompaktnějších, které zobrazují základní údaje (rychlost, ujetou vzdálenost, zvolený stupeň asistence, stav baterie), až po ty nejpokročilejší, které obsahují GPS s funkcí navigace, připojení Bluetooth a dokonce i zásuvku USB, určitě najdete model, který vám bude vyhovovat, přičemž je třeba mít na paměti, že je možné vyměnit původní počítač a upgradovat na další řadu.

KTERÉ ELEKTRICKÉ VTC JE PRO MĚ?

Jak vidíte, elektrické VTC jsou sportovnější a všestrannější alternativou ke svalnatým VTC nebo jiným městským kolům. Díky pohodlné jízdní pozici, velkým 28palcovým kolům a široké škále převodů na nich můžete šlapat ve městě, na venkově i v lese.

Pro výběr modelu, který je pro vás ten pravý, je důležité zvážit váš styl jízdy, výbavu a komponenty, které budete nejvíce potřebovat, a typ odpružení a baterie, kterou budete používat.

Městský VTC

Tato kola, která jsou k dispozici v různých tvarech rámu (kosočtverec, lichoběžník, husí krk), nabízejí velký komfort při vzpřímené jízdě a plnou výbavu (blatníky, nosič zavazadel, osvětlení, stojan). Elektrokolo VTC pro městské použití je díky 28palcovým kolům ideální pro jízdu na krátké až střední vzdálenosti. Ujistěte se, že teleskopická vidlice má uzamykací systém, nebo si vyberte VTC s pevnou vidlicí. Nedostatek zdvihu zlepší odezvu kola. K tomuto účelu postačí baterie s kapacitou 400 Wh nebo 500 Wh.

Sportovní VTC

Příslušenství (blatníky, nosič zavazadel atd.) není pro sportovně zaměřenou rekreační cyklistiku nezbytné. Kolo by mělo být vybaveno teleskopickou vidlicí a optimalizovaným pohonem (jednopřevodník nebo dvoupřevodník s velkou kazetou vzadu), který odpovídá profilu vašich výletů. Pro dlouhé výlety doporučujeme baterii s kapacitou nad 500 Wh.

VTC Touring

Pro klidnou celodenní nebo dokonce víkendovou jízdu by měl být VTC dobře vybaven užitečným příslušenstvím (nosič zavazadel, blatníky atd.). Od všeho se můžete snadno odpoutat převážením kempinkového vybavení a příslušenství v brašnách. V ideálním případě byste měli zvolit baterii s kapacitou nad 500 Wh pro větší autonomii.