Jak si mám vybrat olej pro pérování?

Jak si mám vybrat olej pro pérování?

Odpružení horských kol jsou vysoce technické komponenty, které jsou v terénu vystaveny velkému namáhání. Pravidelný servis odpružení je nezbytný pro zajištění jeho dlouhodobé funkčnosti. Zajistíte si tak nejen pohodlí a bezpečnost, ale také požitek z jízdy.

Výběr správného oleje pro odpružení je prvním nezbytným krokem při údržbě vidlic a tlumičů. Tento olej, který bude použit k vypuštění hydraulického systému odpružení, musí odpovídat doporučením výrobce.

Proč pravidelně vyměňovat olej pro odpružení MTB?

Olej na odpružení je nezbytný pro hladký chod vidlic a tlumičů horských kol. Je třeba jej pravidelně měnit, aby byla zachována konstantní úroveň výkonu.

Úloha oleje v provozu odpružení MTB

Je důležité si uvědomit, že fungování vidlic a tlumičů horských kol je založeno na 2 hlavních prvcích: pružině (vzduchové nebo vinuté) a tlumicím systému (hydraulickém) . Účelem tlumení je řídit a kompenzovat působení pružiny, aby se kolo neodrazilo při každém dotyku se zemí.

Tlumení odpružení horského kola je vždy řízeno hydraulickým systémem. Vidlice používá otevřenou nebo uzavřenou kazetu (obvykle na pravé straně). U zadního odpružení je hydraulický systém integrován do těla tlumiče nebo je částečně odsazen v piggy-back nádrži. Hydraulické tlumiče fungují na základě cirkulace oleje přes píst. Tato kapalina se nazývá valivý nebo provozní olej. Jak kapalina protéká pístem, opotřebovává se a ztrácí své vlastnosti, což v konečném důsledku ovlivňuje výkon odpružení.

Odpružení MTB potřebují také mazací olej, který usnadňuje klouzavý pohyb. Tento mazací olej se nachází uvnitř vidlic a ve vzduchové komoře (tlumiči). Tento olej pomáhá chránit různé součásti před opotřebením (písty, těsnění atd.).

Výměna oleje pro odpružení

Olej pro odpružení hraje zásadní roli v hladkém chodu tlumiče nebo vidlice horského kola. Kvalitní olej vám umožní plně využít potenciál odpružení a zachovat jeho původní citlivost. Na druhou stranu opotřebovaný olej oslabuje záběr odpružení ve fázi komprese/expanze a zhoršuje přesnost nastavení.

Pokud v případě vidlice nedbáte na pravidelné čištění pístnic a výměnu mazacího oleje, vidlice pravděpodobně vysychají a hromadí se v nich nečistoty. Tyto usazeniny mohou poškrábat nebo dokonce obrousit písty a způsobit netěsnost. Stejně jako u tlumiče je třeba pravidelně měnit mazací olej a těsnění.

Úplný servis odpružení zahrnuje čištění dílů, výměnu mazacího oleje, výměnu těsnění a odvzdušnění hydraulického tlumicího systému.

Dodržování intervalů údržby je u špičkových odpružení horských kol o to důležitější, že používají pokročilé technologie a díly, které jsou velmi citlivé na opotřebení. Náklady na opravy v případě zanedbání údržby jsou mnohem vyšší.

Abyste tomu předešli, doporučujeme dodržovat doporučení výrobce, jak často byste měli provádět údržbu vidlic a tlumičů.

Můžete se také řídit našimi radami, jak udržovat vidlici horského kola, nebo se obrátit na naše technické poradce.

Olej do vidlic a tlumičů MTB: jak často bych ho měl měnit?

Pokyny se u jednotlivých výrobců liší. Mějte na paměti, že intenzivní používání v náročných podmínkách (prach, vlhkost, bláto) podporuje pronikání nečistot do odpružení. V závislosti na tom, jak intenzivně jezdíte, můžete zvážit posunutí úkonů údržby blíže k sobě nebo dále od sebe.

Jako dobrý nápad se jeví následující harmonogram všeobecné údržby vidlic:

  • Před každou jízdou: zkontrolujte čistotu těsnění stěračů a stav pístnic;
  • Po každé jízdě: vyčistěte pístnice a těsnění stěračů, v případě potřeby naneste na pístnice olej/mazivo pro odpružení, zatěžte odpružení a setřete přebytečný olej;
  • Každých 25 až 50 hodin: zkontrolujte utažení šroubů a matic;
  • Každých 40 hodin (nebo přibližně každých 20 jízd): vypusťte mazací olej a vyměňte těsnění stěračů;
  • Každých 100 hodin nebo jednou ročně (přibližně každých 50 jízd): vypusťte olej z hydraulické kazety a vyměňte celou sadu těsnění.
  • Výměna mazacího oleje

    pro vidlice

    Kompletní výměna oleje

    pro vidlice

    Výměna mazacího oleje

    pro tlumiče

    Kompletní výměna oleje

    pro tlumič nárazů
    Fox Racing Shox 30 H 125 H nebo 1× ročně / 125 H nebo 1krát/rok
    Rock Shox 50 H 100 H / 100 H až 200 H
    Marzocchi / 50 až 100 H / 125 H
    BOS / 100 H nebo 1krát za rok / 100 H nebo 1krát/rok
    SR Suntour 50 H 100 H nebo 1krát/rok / 100 H nebo 1krát/rok
    Formule 30 H nebo 6 měsíců 100 H nebo 1 čas/rok / 200 H nebo 1 čas/rok
    Manitou 50 H 200 H nebo 1krát/rok / 200 H nebo 1krát/rok
    DVO 50 H 100 H / 100 H až 150 H nebo 1krát za rok


    Tip Probikeshopu
    : Kompletní generální oprava, včetně vypuštění hydrauliky, je poměrně rozsáhlá operace. Doporučujeme ji svěřit odborníkovi.

    Olej pro odpružení MTB: jakou viskozitu zvolit?

    Olej pro odpružení čtyřkolek se klasifikuje podle viskozity. Najdete zde následující hodnoty: 2,5WT / 3WT / 4WT / 5WT / 7WT / 7,5WT / 10WT / 15WT / 20WT / 30WT.

    Pokud je viskozitní třída nízká, olej je tekutý a váš tlumicí systém je citlivější na terén. Olej s vyšším viskozitním stupněm je konzistentnější: odpovídá systému tlumení, který se hůře spouští. Pokud jste zkušený jezdec na Enduro/DH, zdá se být vhodnější vyšší viskozitní stupeň. Naopak olej s nízkou viskozitou je zajímavější, pokud jste spíše příležitostný rekreační jezdec a hledáte pohodlí a citlivost.

    Typ oleje můžete přizpůsobit svému stylu jízdy a jízdnímu stylu, ale nejlepší je řídit se doporučeními výrobce. Upozorňujeme, že jakákoli úprava, která není doporučena výrobcem, vede ke ztrátě záruky.

    Typ oleje kompatibilní s vaším modelem odpružení snadno najdete v servisní příručce a na webových stránkách výrobce. Značky mohou uvádět objemy potřebné pro jednotlivé operace (odvzdušnění pravého/levého rukávu, hydraulické vypouštění).

      PŘÍSLUŠENSTVÍ - Olej pro zavěšení