Jak vybrat správnou tekutinu proti propíchnutí?

Jak vybrat správnou tekutinu proti propíchnutí?

Skončil váš poslední výlet na horském kole mnoha defekty? Poté, co jste strávili hodiny hledáním děr v nádrži, pečlivým třením gumy a lepením záplat, jste se nakonec rozhodli pro sadu Tubeless Ready, abyste nemuseli používat duše. Ale stále si nejste jisti výběrem preventivní kapaliny?

Zde je několik tipů, které vám pomohou lépe se zorientovat v široké nabídce kapalin proti propíchnutí, které jsou na trhu k dispozici.

K čemu slouží kapalina pro prevenci propíchnutí kola?

Bezdušová pneumatika vám umožní jezdit bez vnitřní duše. Za tímto účelem byly její patky speciálně navrženy tak, aby dobře přiléhaly k ráfku a zajišťovaly vodotěsnost. Stejně jako bezdušové ráfky nejsou ani bočnice těchto plášťů vodotěsné. Proto je při jejich montáži nezbytné použít kapalinu, která má dvojí funkci: na jedné straně utěsňuje montáž, na druhé straně působí jako prevence proti propíchnutí a ucpává drobné perforace způsobené terénem nebo příliš agresivní jízdou.

Tyto kapaliny proti propíchnutí, vyráběné ze syntetického nebo přírodního latexu, plní při jízdě preventivní a opravnou funkci, kterou si získaly jak příležitostné, tak pravidelné cyklisty, od rekreačních až po závodní, ať už se jedná o svalové nebo elektrické asistenty.

Neměly by být zaměňovány s montážní kapalinou nebo sprejem na opravu píchnutí. Montážní kapalina napomáhá usazení pláště do drážek ráfku a usnadňuje jeho montáž. Naproti tomu sprej proti propíchnutí je určen pouze k jednorázovému použití a slouží k opravě a rychlému dofouknutí pláště bez nutnosti demontáže v případě malých průrazů během jízdy nebo závodu.

Jak si vybrat kapalinu proti propíchnutí?

Výběr přípravku proti propíchnutí z široké nabídky značek může být pro méně zkušené z vás náročným úkolem. Stačí však rychlý přehled a můžete nakupovat jako odborník!

Měkké lusky a byrety s aplikačním uzávěrem o objemu menším než 250 ml jsou ideální pro testování různých přípravků i pro přenášení v batohu nebo kufříku s nářadím. Lahve o objemu menším než 1 litr prodávané se stříkačkami nebo nalévací trubičkou osloví cyklisty, kteří mají rádi čistou práci, protože umožňují plnění pneumatiky přes ventilek. Pokud jde o kanystry bez aplikační sady a nad 1 litr, využijí je jezdci, kteří mají v garáži více než jedno kolo nebo kteří mění pneumatiky několikrát během sezóny.

Tekutější verze ocení závodníci, protože dokonale pokryjí pneumatiku, jakmile se roztočí, a rychle zaplní otvory. Tato nízkoviskózní konzistence navíc znamená, že kapalinu lze do pneumatiky doplnit přes ventilek, čímž se omezí riziko ucpání a v případě potřeby doplnění není nutné pneumatiku demontovat. Je možné zvolit hustší kapalinu ve formě želé, která je určena k ucpávání perforací o větším průměru.

Některé preventivní prostředky jsou speciálně vyvinuty tak, aby fungovaly ve spojení s pěnou proti propíchnutí. Jinými slovy, nejsou pěnou absorbovány.

Pokud je chcete používat s tubetypovou sestavou (s vnitřní trubkou), bude užitečné vědět, že některé řady preventivních prostředků nejsou vhodné pro latexové vnitřní trubky. V takovém případě byste měli volit specializované výrobky, které neobsahují agresivní látky, jež by mohly poškodit vnitřní tubu.

Cyklistům s karbonovými ráfky doporučujeme syntetický latexový přípravek bez amoniaku. Ten ochrání ráfky a pláště před korozivními látkami a prodlouží jejich kvalitu.

Rady pro používání a údržbu

Nanesení preventivní kapaliny na kolo

Aplikace přípravku vyžaduje trochu času a někdy i trpělivosti, ale je třeba mít na paměti několik opatření, která zajistí čistou aplikaci.

Vše vám vysvětlíme:

Sejmutí pneumatiky...

Nejrychlejší a nejběžnější metodou, která však vyžaduje jistou dávku zručnosti, je použít páku na pneumatiky k mírnému uvolnění bočnice na vzdálenost asi deseti centimetrů, abyste mohli preventivní kapalinu nalít přímo do pneumatiky před jejím opětovným namontováním. Po sejmutí kola z kola umístěte otvor pro pneumatiku směrem dolů a kolo držte ve svislé poloze, aby se zabránilo vylití kapaliny z pneumatiky. Jakmile je kapalina nalita přímo do pneumatiky, zbývá ji pouze znovu nastříkat, což je, pravda, nejchoulostivější fáze celého procesu. Nezapomeňte si chránit oblečení, protože preventivní kapalina může vystříknout a navždy poškodit vaše oblečení.

Pokud se tak stane, nepropadejte panice, jen okamžitě setřete rozlitou tekutinu hadříkem namočeným v rozpouštědle.

Přes ventil Presta...

Další možnou metodou je vstříknutí preventivní kapaliny přímo mezi pneumatiku a ráfek přes ventilek. Tato technika vyžaduje nádobku s aplikátorem nebo injekční stříkačky a ventilky Presta s odnímatelnými plášti. Po zákroku stačí plášť znovu nasadit a pneumatiky natlakovat. Tato metoda je méně nepořádná a především je ideální pro montáž tuhých pneumatik, která vyžaduje trpělivost a zručnost.

Prostřednictvím ventilu Schrader...

Pokud patříte k lidem, kteří se bez ventilků Schrader neobejdou, můžete předchozí techniku zopakovat tak, že se ujistíte, že váš plášť lze vyjmout. To se provádí pomocí odstraňovače skořepin. Pak jednoduše vložte preventivní přípravek přímo do prázdné části pneumatiky přes ventilek pomocí injekční stříkačky.

Jaké množství kapaliny mám použít?

Nyní, když už víte, jak vybrat a nainstalovat kapalinu proti propíchnutí, vás pravděpodobně zajímá, jaké množství kapaliny do kola vstříknout.

To závisí na velikosti a průřezu vaší pneumatiky a také na doporučení výrobce. Možná si myslíte, že čím větší je pneumatika, tím více kapaliny potřebujete. Zde je několik klíčových ukazatelů:

  • 700C ráfek: 30 ml až 60 ml ;
  • ráfky 26" a 27,5": 60 ml až 90 ml;
  • 29" ráfek: mezi 65 ml a 100 ml;
  • 27,5'' a 29'' ráfky: 125 ml až 160 ml.

Jak rozdělujete kapalinu v ráfku?

Po nanesení kapaliny přitlačte na pneumatiku a otáčejte kolem, aby se kapalina uvnitř rovnoměrně rozprostřela. Nejdříve s vyjmutým kolem ručně.

Poté, na závěr, je nejefektivnější kolo nasadit a ujet na něm několik set metrů.

Jak často bych měl znovu aplikovat kapalinu proti propíchnutí?

Kapalina proti propíchnutí vyžaduje zvláštní pozornost, protože je třeba ji v případě potřeby měnit a poměrně pravidelně kontrolovat. Časem totiž vysychá. Četnost kontroly závisí na řadě faktorů, včetně značky pneumatiky, frekvence jízdy, ročního období a dokonce i typu kapaliny proti propíchnutí. V průměru doporučujeme kontrolu každé dva až šest měsíců.

Absence kapaliny nebo přítomnost opotřebovaného těsnicího materiálu vede k výrazné a pravidelné ztrátě tlaku a také k tomu, že v případě propíchnutí pneumatiky přestane plnit svou úlohu. Například u horského kola s montáží Tubeless Ready je možné, že během jízdy dojde ke ztrátě části preventivní kapaliny, zejména pokud se příliš nakloníte, což způsobí mírné zadrhnutí. Je to snadno vidět, protože preventivní kapalina Tubeless zabarvuje kolo a ulpívá na zemi. Pokud si takové stopy všimnete, je nejlepší před další jízdou tuto vzácnou kapalinu doplnit.

    PŘÍSLUŠENSTVÍ - Prevence propíchnutí