Jak si mám vybrat pumpu na kolo?

Jak si mám vybrat pumpu na kolo?

Na pustý ostrov by si cyklista pravděpodobně vzal dvě věci: kolo a pumpičku na kolo! Pumpa je nezbytným příslušenstvím, které se hodí jak v dílně, tak na silnici, ať už se jedná o jakoukoli disciplínu.

Píchnutí, výměna pneumatik, dofukování nebo úprava tlaku: pumpička na kolo se používá neustále. Toto příslušenství je třeba pečlivě vybírat, pokud má vydržet dlouho a nabídnout nejlepší možné nastavení pro vaše kolo.

Charakteristika pumpiček na kolo

Typy pump: nožní pumpy, ruční pumpy, CO2 pumpy, odpružené pumpy

VŠE, CO POTŘEBUJETE VĚDĚT O PUMPÁCH NA KOLO

Nožní pumpy

Nožní pumpa je dílenská pumpa par excellence. Díky velkému objemu vzduchu zajišťuje účinné nafukování a zároveň snižuje námahu potřebnou k dosažení požadovaného tlaku. Díky svému designu je její používání příjemné a snadné: pevně sedí pod nohama uživatele a je stabilní; její pohodlná rukojeť usnadňuje uchopení, zatímco dlouhá hadice umožňuje snadný přístup ke kolu, ať už je kolo na zemi nebo na opravárenském stojanu. A konečně, díky dříku a tělu pumpy s velkým průměrem je celá jednotka tuhá. Integrovaný manometr umožňuje přesné nafouknutí a nožní pumpa má obvykle několik trysek pro vícekompatibilitu s hlavními ventily na trhu (Presta, které jsou tenké a lze je odšroubovat, a Schrader, které jsou větší a podobné automobilovým ventilkům). V neposlední řadě lze dodat příslušenství například pro nafukování balónků, které rozšiřuje možnosti použití.

Za zmínku stojí, že se objevují nové typy nožních pumpiček pro montáž bezdušových pneumatik: ty obsahují přívod tlakového vzduchu. Při ručním plnění tato zásoba uvolní do pneumatiky velké množství vzduchu během zlomku sekundy. Účinek je zaručen: není potřeba kompresor!

Ruční pumpy

Ruční pumpy jsou ideální pro použití v terénu díky svým malým rozměrům a nízké hmotnosti. Nejkompaktnější modely mohou být dlouhé jen 15 až 25 cm a váží jen několik desítek gramů, zejména díky použití karbonu. Jinými slovy, tyto pumpy nabízejí velkou volnost a lze je přenášet v malém batohu, v kapse dresu nebo dokonce na kole prostřednictvím specifického nástavce, obvykle spojeného s košíkem na láhev.

Ačkoli existují dvojčinné pumpy, které posílají vzduch na oba konce kola, ruční pumpy jsou stále omezené z hlediska průtoku a nelze je použít k vytvoření vysokého tlaku. Taková pumpa je proto především záložním řešením určeným pro opravy v terénu.

Čerpadla CO2

Zde je použití dětsky snadné. Ve velmi malém čerpadle je umístěna kazeta na jedno použití. Po zásahu kazeta okamžitě uvolní dostatečné množství CO2 k dofouknutí pneumatiky. Operace je velmi rychlá a zabírá velmi málo místa, stejně jako hmotnost. Kartuše mohou mít hladký nebo závitový konec. K dispozici jsou různé objemy v závislosti na typu použití (silniční / horské kolo).

Odpružené pumpy

Tyto vysokotlaké pumpy nejsou určeny pro pneumatiky, ale pro seřizování vidlic a tlumičů se vzduchovými pružinami, které vyžadují omezený objem vzduchu, ale velmi vysoký tlak (obvykle až 20 barů / 300 psi).

Jsou vyrobeny z plastu nebo kovu, mají velmi přesný manometr a ohebnou hadici pro připojení k ventilům tlumičů, které jsou někdy obtížně přístupné.

Jakou pumpu na kolo si mám vybrat?

V první řadě je nejlepší zkontrolovat, zda je hledaná pumpa kompatibilní s ventily, které používáte. Většina dnešních kol je vybavena ventily Presta nebo Schrader, v menší míře i Dunlop. Málokdy se stane, že by nebyl k dispozici adaptér pro přechod z jednoho ventilu na druhý.

Dále je třeba přizpůsobit průtok vzduchu pneumatikám, které se mají nahušťovat. Silniční cyklisté se nemohou spokojit s jedinou minipumpou, aby dosáhli vysokých tlaků používaných v této disciplíně, obvykle mezi 7 a 8 bary, aniž by se vyčerpali. Pokud chcete pneumatiky hustit s klidem v dílně, je nejlepším příslušenstvím nožní pumpa nebo alespoň vysokotlaká ruční pumpa.

U horských kol, s trendem velkoprofilových plášťů, bude velkoobjemová pumpa velmi užitečná. Kromě toho musí být cyklista na horském kole, který používá bezdušové nebo připravené pláště, schopen rychle napumpovat do pláště velké množství vzduchu, aby se plášť účinně namontoval. To je někdy možné pomocí ruční pumpy, ale ne vždy. V každém případě je to mnohem snazší s nožní pumpou.

Přesnost tlakoměru je také důležitým faktorem: některé velkoobjemové bezdušové pneumatiky pro horská kola mohou klesnout na velmi nízký tlak. Rozdíl pouhých několika psi může radikálně změnit jízdní vlastnosti kola! (1 bar = 14,51 psi). Navíc ne všechny tlakoměry jsou stejné: čím větší ciferník, tím přesnější značení. U nožní pumpy by měl být ideálně umístěn nahoře, aby zůstal během pumpování dobře viditelný.

V neposlední řadě je třeba porovnat hmotnost,velikost aergonomii. Nožní pumpa je vystavena velkému mechanickému namáhání, proto je nejlepší zvolit pevné tělo z oceli nebo hliníku. Stejně tak kovová základna vydrží déle než plastová.

Stejná logika platí i pro ruční pumpy: zatímco uhlík nebo plast mohou snížit hmotnost, použití hliníku může prodloužit životnost.

Nožní pumpu, nutně impozantní, ale vysoce funkční, zejména při intenzivním používání, by navíc měla ideálně doplňovat kompaktní ruční pumpa nebo pro cyklisty a jezdce, kteří hledají maximální rychlost při opravách a nízkou hmotnost, pumpa CO2.

Ideální konfigurace pro horské cyklisty

Velkoobjemová nožní pumpa, případně s přídavným zásobníkem vzduchu pro bezdušové pláště, která je pevná a stabilní a má přesný tlakoměr. Může být trvale uložena v dílně nebo v autě.

Sadu doplňuje malá ruční pumpa, která slouží k opravě v případě defektu v terénu. Závodníci budou v terénu raději používat pumpu CO2, protože je rychlejší, ale kartuše jsou na jedno použití. V dílně se o přesné nastavení vzduchového odpružení postará vysokotlaká pumpa.

Ideální konfigurace pro silniční cyklisty

Vysokotlaká ruční nebo nožní pumpa schopná nafouknout pneumatiky na tlak přes 8 barů pro dílnu. Na výlety s sebou: pumpa CO2 a jedna nebo dvě ! jednorázové kazety přizpůsobené vysokému tlaku (například 16g kazeta dokáže nafouknout na 9 barů).

Pro příležitostné nebo městské cyklisty

Základní nožní pumpa vám umožní čas od času dofouknout pneumatiky efektivně a bez vyčerpání paliva. A pokud dojíždíte do práce, malá ruční pumpička v brašně vám pomůže vypořádat se s píchnutím.