Výkonnější, rychlejší a těžší elektrické horské kolo není zcela stejné jako běžné horské kolo. Způsob jeho chování sice nepřináší revoluci v terénu, ale nabízí nové pocity jak při šlapání, tak při jízdě. Pokud s jízdou na VTTAE začínáte, budete pravděpodobně potřebovat trochu času, abyste si na něj zvykli... Je důležité věnovat čas tomu, abyste tuto bestii zkrotili!
Probikeshop vás upozorní na drobné chyby, kterých je třeba se vyvarovat, a poskytne vám několik rad, které vám pomohou VTTAE zkrotit.
Specifika horského elektrokola: hmotnost, ovladatelnost, výkon.
Z estetického hlediska vypadá elektricky poháněné horské kolo hodně podobně jako svalové kolo, zejména díky pokroku, kterého bylo v posledních letech dosaženo v oblasti integrace bloku motoru a baterie. Vybavení MTB a eMTB je také srovnatelné, i když se objevuje stále více komponentů optimalizovaných pro eMTB (teleskopické vidlice nebo speciální převody e-MTB a pláště s homologací E-25).
Elektrické horské kolo je samostatnou třídou, protože je vybaveno elektrickým systémem pro podporu šlapání, který se skládá z motoru, baterie a obrazovky s ovládáním na řídítkách. Toto specifické vybavení zvyšuje určitou hmotnost, která mění návyky získané při jízdě na běžném horském kole. Průměrná hmotnost VTTAE se pohybuje kolem 25 kg, přičemž nejlehčí modely váží necelých 20 kg.
V rychlosti může tato značná hmotnost nezkušené jezdce snadno uvěznit v technických sjezdech. S praxí však lze VTTAE zkrotit jako každé jiné kolo, a to s minimem starostí. Elektrické horské kolo je skvělým způsobem, jak objevit jiný druh jízdy, který je velmi příjemný a spočívá v předvídavosti a flexibilitě.
Všechna elektrická horská kola využívají motor s vysokým potenciálem výkonu a točivého momentu. Motor vám pomáhá v úsecích do kopce, ale může vás také dostat do pasti, pokud není dobře zvolen režim asistence. Hlavním rizikem je uvíznutí v nejstrmějších a nejtechničtějších úsecích kvůli ztrátě pohonu zadního kola nebo naopak kvůli nekontrolovanému náklonu.
Jak vybrat správný asistenční režim pro VTTAE?
Točivý moment motoru je důležitým faktorem při posuzování toho, jak se váš VTTAE chová v terénu. Asistenční režimy umožňují nastavit výkon podle okolností.
Sportovní, dynamická asistence motorů VTTAE
Chování vozu VTTAE při šlapání je dáno technickými vlastnostmi jeho motoru. Elektrická horská kola jsou výkonné, sportovní stroje, které vám umožní zdolávat trasy, které by byly za normálních okolností (se svalnatým horským kolem) nedostupné. Motory VTTAE jsou díky svému sportovnímu charakteru pro tento druh extrémního terénu a jízdy ideální. Pod pojmem sportovní máme na mysli vysoce dynamickou, citlivou a pohotovou asistenci výkonu, která účinně doprovází úsilí jezdce při šlapání do pedálů.
Sportovní chování motorů VTTAE se odráží v jejich vysokém maximálním točivém momentu, který se u nejoblíbenějších řešení na trhu pohybuje mezi 70 Nm a 90 Nm:
Všechny tyto motory nabízejí různé úrovně nebo režimy asistence, které umožňují přizpůsobit podporu podle terénu (více či méně technický nebo nerovný), profilu jezdce (sportovní nebo rekreační) a typu výletu (cestovní rychlost na dlouhé vzdálenosti nebo krátké, rytmické výlety). Každý režim asistence poskytuje dobře cílený maximální točivý moment. První režim asistence poskytuje nejnižší točivý moment (60 Nm v režimu Eco u motoru Performance Line CX), zatímco nejvýkonnější režim poskytuje nejvyšší točivý moment (85 Nm v režimu Turbo u motoru Performance Line CX).
Přizpůsobení asistenčního režimu VTTAE terénu
V závislosti na výrobci motoru horského kola (Bosch, Yamaha, Shimano...) máte k dispozici 3 nebo 4 režimy asistence.
Vždy je k dispozici první režim "Eco", který je skvělý pro mírný rozjezd a postačuje pro relativně lehké šlapací úseky, což je užitečné pro úsporu baterie a co největší prodloužení vašich výletů. Na druhém konci stupnice je nejvýkonnější režim ("Turbo" u modelu Bosch, "High" u modelu Yamaha, "Boost" u modelu Shimano), který se nejlépe používá při krátkých, prudkých stoupáních - plně využívá výkonu motoru, ale rychle vybíjí baterii. Střední režimy ("Tour" u modelu Bosch, "STD" u modelu Yamaha, "Trail" u modelu Shimano) jsou vhodné pro většinu strmých, klikatých, technických a dlouhých stoupání.
Značky Bosch a Shimano umožňují přesnou kalibraci různých režimů asistence (prostřednictvím aplikace), abyste našli tu správnou dávku podle svých preferencí. Tito 2 hlavní výrobci motorů vám také nabízejí režimy optimalizované pro VTTAE ("Trail" u Shimana, "eMTB" u Bosche), které automaticky upravují dávku asistence podle terénu díky inteligentnímu systému více senzorů.
Správné používání elektricky poháněného horského kola: před jízdou
Obvyklé kontroly před vyjížďkou na VTTAE jsou totožné s kontrolami prováděnými před vyjížďkou na běžném horském kole, s několika velmi specifickými body, kterým je třeba věnovat pozornost.
Základní kontroly na VTTAE
Brzdový systém vždy zkontrolujte tlakem na každou páčku. Pravidelně pečlivě kontrolujte stupeň opotřebení brzdových destiček a stav kotoučů. Byla by škoda zjistit, že brzdy selhaly uprostřed sjezdu.
Pravidelně kontrolujte těsnost různých upevňovacích prvků: osy kola, sloupku sedla, kokpitu. Podívejte se také na celkový stav kola a zkontrolujte, zda není promáčklé nebo prasklé, zejména v oblasti motoru.
Nastavení na VTTAE
Pečlivě zkontrolujte tlak v pneumatikách a odpružení, dodržujte doporučení výrobce a dolaďte nastavení podle své hmotnosti, stylu jízdy a aktuálního terénu. Mějte na paměti, že u VTTAE jsou nejdůležitější 2 vlastnosti: trakce při šlapání a přilnavost při brzdění. Pro zdolávání nejstrmějších kopců můžete upravit nastavení odpružení tak, abyste dosáhli maximální komprese vpředu a větší tuhosti vzadu.
U elektricky poháněného horského kola je také dobré snížit obvyklou výšku sedla (jen o něco málo), abyste získali větší stabilitu a obratnost při šlapání. Budete tak pohodlnější a efektivnější v náročných kopcích.
Jakmile si projdete tento kontrolní seznam, můžete začít používat asistenční systém. Pro začátek doporučujeme zvolit první úroveň asistence (režim Eco). Budete mít plynulejší a kontrolovanější rozjezd.
Správné používání horského elektrokola: během výletu
Jak jsme již řekli, šlapání do pedálů a jízda na VTTAE je poměrně zvláštní cvičení, které změní návyky začátečníků.
Obecná pravidla pro správnou jízdu na VTTAE
Připomínáme, že asistence motoru vstupuje do hry pouze při šlapání. Obecně platí, že byste se měli snažit o pravidelnou kadenci kolem 70 až 90 otáček za minutu, abyste motor využili co nejlépe. Při této frekvenci šlapání je motor VTTAE v komfortní zóně, kde spotřebovává nejméně energie.
Při dlouhém stoupání doporučujeme spíše měnit převody než režim asistence, abyste se přizpůsobili terénu a předvídali změny sklonu. Jde o to, abyste různé režimy využívali rozumně a zároveň zachovali plynulý a efektivní provoz.
V počátečních fázích používání je důležité se se strojem sžít. Nejlepší je seznámit se s režimem "Eco", abyste získali dobrý pocit z toho, jak se kolo chová - budete schopni přesněji ocenit asistenci. Poté můžete vyzkoušet režim střední asistence a následně režim maximální asistence, abyste prozkoumali plný potenciál svého VTTAE.
Naše rady pro efektivní stoupání s VTTAE
Vaše zařízení VTTAE má potenciál pro zdolávání těch nejobtížnějších horských tras. Pokud se vydáváte na velmi strmé stezky, do sypkého terénu a na velmi strmý svah, je kontrola výkonu motoru nezbytná. Pokud nebudete schopni motocykl ve svahu ovládat, budete nuceni dát nohu dolů. Pokud použijete plný výkon motoru a budete mít špatnou polohu, existuje velká pravděpodobnost, že čtyřkolku převrátíte na zadní část nebo dostanete smyk mimo trať. Úkolem je najít správný, co nejvyváženější vzorec pro dobrý postup na svahu. Dobré stoupání na VTTAE znamená najít nejlepší kombinaci převodů a úrovně asistence a přizpůsobit svou polohu tak, abyste rovnoměrně rozložili svou váhu.
Jízda do kopce vyžaduje, abyste předvídali nástrahy (kořeny v cestě a kamenné schody), abyste mohli efektivně vytyčit linii. Za každou cenu se musíte vyvarovat uvíznutí na překážce, jinak hrozí, že se váš silný stroj promění ve skutečnou mrtvou váhu.
Jízda na elektrickém horském kole
Stejně jako jízda do kopce vyžaduje i jízda z kopce velkou dávku předvídavosti. Vzhledem k hmotnosti VTTAE je brzdná doba nutně delší. Chcete-li jezdit na VTTAE, musíte si dávat pozor při vjezdu do zatáčky, předvídat svou stopu a udržovat trajektorie co nejplynulejší a nejplynulejší v naději, že si udržíte kontrolu, stabilitu a rychlost.
Začátečníkům na VTTAE samozřejmě doporučujeme, aby se bezhlavě nevrhali na příliš technické tratě.
Správné používání zařízení VTTAE: po výletu
Po vyjížďce je nezbytné se o svůj VTTAE, na kterém se nevyhnutelně usazuje prach nebo bláto, postarat. Před čištěním kola vyjměte konzolu a baterii a umyjte je odděleně vlhkým hadříkem. Údržba čtyřkolky se řídí stejnými kroky jako údržba svalového motocyklu. Hlavní je zaměřit se na součásti hnacího ústrojí a pravidelněji je čistit a promazávat, aby se prodloužila jejich životnost.
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels