Jak si vybrat rám silničního kola?

Jak si vybrat rám silničního kola?

Výběr rámu prozrazuje chování a vlastnosti vašeho silničního kola a vyžaduje zohlednění řady faktorů. Zde jsou základní informace, které vám pomohou při správném výběru.

Standardy

Při výběru rámu se ujistěte, že jste identifikovali různé normy používané pro výběr ostatních komponentů, které jsou uvedeny níže:

Materiály

Hliník

Hliníkové rámy obecně představují dobrý kompromis mezi komfortem a výkonem za přijatelnou cenu. Konkurenti je často kritizují za přílišnou hmotnost a nedostatečnou tuhost, ale tento materiál prošel v posledních letech významným vývojem. Nyní je možné najít špičkové hliníkové rámy, které se výkonem blíží karbonovým.

Používají se dva hlavní typy hliníku: 6061 a 7005. První z nich je údajně lehčí, zatímco druhý, který je pevnější, znamená, že na konstrukci rámu je potřeba méně materiálu. Někteří výrobci nabízejí také rámy ze skandia. V kombinaci s hliníkem se tak ušetří 10-15 % hmotnosti.

Karbon

Karbon je dnes v silniční cyklistice nejpoužívanějším materiálem. Lze jej donekonečna kombinovat s různými vlákny a vyrábět tak mimořádně výkonné a lehké rámy. Je však důležité zdůraznit, že ne všechny karbonové rámy jsou z hlediska pružnosti nebo tuhosti stejné. Často jsou považovány za příliš elitářské pro ty, kteří se chtějí jen provětrat, ale nepochybně se hodí pro zkušenější nebo závodní sportovce.

Geometrie rámu umožňuje optimalizovat kolo pro jeho zamýšlené použití. Je definována rozměry a úhly mezi jednotlivými trubkami, které tvoří váš rám. I když jsou všechny důležité, můžete si udělat dobrou představu o celkové geometrii pomocí dvou hodnot:

Délka řetězových vzpěr
V průměru 405 mm, mohou být delší pro větší pohodlí a stabilitu, nebo kratší pro větší odezvu.

Délka hlavové trubky
Tato délka se liší podle velikosti rámu, ale například u velikosti 54 je hlavová trubka v průměru 155 mm. Delší hlavová trubka zajišťuje vzpřímenější polohu pro větší pohodlí, zatímco kratší hlavová trubka zajišťuje předsunutější a aerodynamičtější polohu pro maximální výkon.

Tvar rámu
V neposlední řadě se často používá termín slopingový rám. To jednoduše znamená, že vodorovná trubka je na straně sedlové trubky níže než na straně hlavové trubky. Tato geometrie zajišťuje větší tuhost, lepší odezvu a rychlejší akceleraci.

Které silniční kolo je pro mě vhodné?

Pro příležitostné ježdění více než splní vaše očekávání hliníkový rám s mírně nadprůměrně dlouhou sedlovou trubkou a řetězovými vzpěrami pro větší pohodlí a stabilitu při jízdě.

Podstatou karbonového rámu s agresivní geometrií, tj. relativně nízkým kokpitem a krátkými řetězovými vzpěrami v kombinaci s delší horní rámovou trubkou pro lepší pozici při šlapání a lepší aerodynamiku, je předevšímvýkon.

Rychle se rozvíjející disciplína Gravel je inspirována silničními rámy, přičemž úpravy, zejména co se týče slopingu, umožňují zvládnout nejrůznější cesty: polní cesty, lesní cesty, šotolinové cesty a dokonce i asfalt. Vyberte si hliníkový rám pro volný čas nebo karbonový rám pro výkon.

V časovkách a triatlonu je nyní dominantním materiálem karbon, a to zcela oprávněně. Díky různým výrobním postupům lze vyrobit vysoce výkonné, aerodynamické a lehké rámy.

Pokud jste nadšenci do dráhové cyklistiky, zvolíte hliníkový rám, ale pokud usilujete o stupně vítězů, musíte se rozhodnout pro karbon, který nabízí maximální výkon bez kompromisů.