Začátek dobrodružství na kole Haibike
Značku Haibike založili v roce 1995 Felix a Susanne Puellovi. Susanne Puello byla v té době generální ředitelkou skupiny Winora Group - jednoho z největších světových distributorů jízdních kol, který se oddělil od společnosti Engelbert Wiener založené jejím pradědečkem. Zpočátku se kola prodávala pod názvem mateřské značky Winora, ale brzy se změnila na Haibike. V následujících letech značka dále rozvíjela své technologie a rozšiřovala svůj sortiment.
První elektrické horské kolo na světě
Předchůdce elektrického horského kola, model HaibikeeQXDuro, byl představen na veletrhu Eurobike 2010. Okamžitě sklidilo úspěch. Koncepce obráceného motoru a počáteční styling byly mnohokrát okopírovány. Původní řada zahrnuje čtyři modely (Fully, Hardtail, Cross a Trekking).
Zároveň se Haibike stal prvním výrobcem na světě, který zavedl technologii gravity-moulding. Tento proces, který vznikl v motocyklovém průmyslu, umožňuje vyrábět složité díly a komponenty, které jsou obzvláště pevné a přesné a zároveň lehké. Hlavní využití této technologie je v zavěšení motoru, které tvoří srdce rámu. Od té doby tuto technologii využívá mnoho závodníků.
Vývoj řady
Nabídka se rozšířila na jedenáct modelů s dalšími variantami. Mezi modely je i eQ XDuro 29, horské elektrokolo, které kombinuje dva hlavní trendy: 29palcová kola a EAB. Na veletrhu Eurobike 2011 představuje Haibike model XDuro Race, který je výsledkem výzkumu konstrukce rychlého závodního elektrokola. Pozitivní ohlasy odborníků a profesionálů, stejně jako pozitivní testovací jízdy, vedly společnost Haibike k vývoji sériového závodního elektrokola pro sezónu 2014, které znamená začátek nové kategorie rychlých silničních kol.
První AllMountain
a první rychlostní kolo
Nabídka se rozrůstá na 17 modelů, včetně prvního elektrického kola AllMountain, které se svými 150 mm zdvihu připravuje půdu pro budoucí trend elektrokol s vysokým zdvihem.
Poprvé Haibike představuje také rychlé elektrokolo XDuro Trekking S s rychlostí 45 km/h. Částice "eQ" byla vypuštěna a jediným modelovým označením se stává název "XDuro", kříženec mezi X-Cross a Enduro.
Haibike představuje motorovou botu
Společnost Haibike představuje zcela přepracovanou řadu. Obsahuje 37 modelů a řadu inovací: novou motorizaci, zcela novou hliníkovou platformu, dvojité ohnutí horní rámové trubky, šikmé umístění tlumiče a motorovou botu. Tento komponent chrání motor před poškozením a poškrábáním. Na rozdíl od prvních kol XDuro, kde byl motor integrován do rámu obráceně, je nový motor namontován pod rámem a bez motorové patky by nebyl chráněn. Kryt motoru následně přejímalo stále více značek a postupně se stal poznávacím znamením sportovních VTTAE.
První elektrické enduro
v historii
Ve stejném roce bylo uvedeno na trh elektrické kolo, které mělo způsobit revoluci na trhu: XDuro Nduro. Se svým 180mm zdvihem otevřelo mladým lidem cestu ke sportovním aktivitám novým způsobem.
Rok 2013 přinesl také uvedení silničních modelů, které přenesly filozofii XDuro na silnice. Výsledkem byl model XDuro Race, první sériově vyráběné závodní elektrokolo, a Superrace, rychlý elektrický závodník.
Představení modelu Haibike SDuro
Model XDuro má nyní menšího bratra: HaibikeSDuro s novým motorem Yamaha, který exkluzivně představuje společnost Haibike. Díky svým jízdním vlastnostem, spolehlivosti a nízké ceně zaznamenal model SDuro okamžitý úspěch a posunul motor Yamaha na druhé místo mezi hlavními pohonnými jednotkami.
V roce 2014 se objevilo také první elektrické horské kolo s elektronickým řízením odpružení a první elektrické celoodpružené karbonové kolo se středovým motorem.
První elektrické DH kolo
S modelem XDuro Dwnhll Pro představuje Haibike DH kolo vybavené výkonným motorem, který umožňuje dříve nemyslitelné: skutečné sjezdové kolo, na kterém může jezdec stejně snadno stoupat, a to bez zdvihu nebo přehazovačky. Všechny překážky jsou odstraněny, čímž se otevírá nevídané hřiště.
Uvedení systému eConnect na trh
Systémem eConnect propojuje společnost Haibike elektrická horská kola a nabízí dosud nevídané digitální možnosti. Malá jednotka zabudovaná do kola vysílá a přijímá data, což umožňuje mimo jiné dohled GPS proti krádeži, geolokaci kola, záznam trasy a export dat. Všechny informace se zobrazují a spravují prostřednictvím speciální aplikace. Společnost Haibike jako první vydláždila cestu inteligentním jízdním kolům.
V témže roce společnost Haibike navrhla vlastní představec, který obsahuje obrazovku, což zajišťuje čisté linie a optimální ochranu v případě pádu.
Představení modulárního kolejnicového systému (MRS)
a konceptu baterie InTube
Systém Modular Rail System (MRS) umožňuje rychlou a snadnou montáž nejrůznějšího příslušenství přímo na kolo. Montážní lišta je integrována do spodní trubky, takže lze například láhev na vodu nebo brašnu umístit do ideální polohy.
Koncept integrované baterie (IBC), který je k dispozici u mnoha modelů v nabídce, nabízí novou úroveň integrace, estetiky a funkčnosti.
Představení konceptu FLYON
SpolečnostHaibike v roce 2019 přichází s obratem v podobě představení kompletního systému, který se skládá z rámu, motoru a baterie, pro dosud nevídanou úroveň integrace a špičkový výkon.
Tento koncept nazvaný FLYON najdete v modelech XDuro NDuro, AllMtn, AllTrail a Adventr.
Všechny modely HaibikeInspirující "Haibike Heroes
Značka se také obklopila výjimečnými osobnostmi, které si její elektrické modely získaly. Freerideři, záchranáři a dobrodruzi, bohatství jejich profilů je stejně cenné jako jejich zkušenosti.
Jako skuteční průkopníci každý z nich posunul hranice svých strojů a přispěl k uznání jednoduchého sportu jako samostatného sportu.
Sam Pilgrim
Tento Angličan se v doprovodu svého XDURO vydává na nejnáročnější traily, zkouší nové triky a vrhá se na velké skoky, které byly dříve u elektrických horských kol vzácné. Je velmi aktivní na YouTube a účastní se také různých akcí v rámci FMB World Tour.
Andi Wittman
Andi, který je považován za jednoho z nejlepších světových jezdců na dirtových kolech a držitele rekordu ve skoku do výšky (5,60 m), objevil elektrická kola po vážném pádu. Němec, který je odhodlán znovu získat všechny své schopnosti, bude zpočátku používat elektrokolo jako pouhou "morální podporu", než ho definitivně přijme za svého každodenního tréninkového partnera.
Maximilian Semsch
Maximilian, nenasytný dobrodruh, se v roce 2012 vydal na kompletní cestu po Austrálii - celkem 16 000 km - a již o několik let dříve dojel z Mnichova do Singapuru. Tentokrát se však rozhodl pro elektrokolo a cestu absolvoval za 187 dní, přičemž úspěšně překonal všechny obtíže. Dnes pokračuje v objevování nových obzorů, vždy v doprovodu svého kola Haibike.