Využíváte víkend k hýčkání svého kola. Vyčištěné a odmaštěné je jako nové a připravené na ty nejtěžší cesty a stoupání. Než na kolo nasednete, je třeba udělat poslední nezbytný krok: namazat jednotlivé komponenty.
Tím zajistíte delší životnost svého vybavení, hladký chod převodů a vaší šlapací síly a snížení hlučnosti. Na trhu je k dispozici mnoho produktů a není vždy snadné poznat, který je nejlepší. Teflon nebo silikon? Za mokra nebo za sucha? Sprej nebo struna?
Maziva nebo tuk? Jaké jsou mezi nimi rozdíly?
Hlavní rozdíl mezi mazivy a plastickými maz ivy spočívá v jejich struktuře: maziva, která jsou určena k zajištění správné funkce pohyblivých částí, ochraně proti korozi a omezení opotřebení, mají silnější strukturu a nejlépe se používají na vnitřní části, které nejsou vystaveny vnějším vlivům, jako je déšť nebo bláto.
Maziva jsou naproti tomu tekutější. Jejich hlavním účelem je chránit povrchy před předčasným stárnutím. Mazivo bude vyhrazeno pro řetěz a další vnější ložiska, vystavená vnějšímu namáhání. Jeho tekutost umožňuje důkladnější mazání a může se dostat do malých mezer, jako jsou šrouby přehazovačky, články řetězu nebo brzdové třmeny.
Při výběru maziva je třeba zohlednit několik parametrů:- Typ maziva
- Typ maziva
- Podmínky
Typy maziva
V závislosti na tom, zda chcete zdůraznit hladší řazení, tišší řetěz nebo bojovat s mokrými venkovními podmínkami, splňuje každé mazivo konkrétní požadavek.Silikonové mazivo poskytuje účinnou ochranu. Používá se především pro vaše kolo a jeho mechanismy, například: k údržbě rámu nebo pístnic odpružení. Tento typ maziva chrání součásti před korozí. Je šetrné k materiálům a jeho výhodou je, že zabraňuje ulpívání zbytků na mazaných dílech.
Teflonové mazivo má velmi nízké namáhání a je nejlepší volbou pro váš řetěz. Jeho složení je podobné složení tradičního oleje. Jeho koeficient tření je poměrně nízký, pro lepší účinnost dílů při tření, jako jsou články řetězu.
Vosková maziva zajišťují čistotu řetězu, slibují delší životnost a optimální šlapání. Je ideální pro cyklisty, kteří usilují o hladké řazení. Jeho hlavní nevýhoda spočívá v jeho použití. Doporučuje se používat jej na dokonale čistý řetěz, protože vosk je třeba nechat na čistém povrchu důkladně zaschnout. I v případě, že řetěz již není třeba čistit, je třeba vosk nanášet po každé jízdě.
Špičkové keramické mazivo obsahuje patentovanou keramickou technologii využívající částice nitridu bóru, které vytvářejí extrémně odolný voskový povlak. Vytváří menší tření, méně opotřebovává zařízení a vy získáváte na výkonu.
K dispozici je také několik typů balení pro mazání vašeho stroje. Nejznámější jsou kapalné s dávkovačem nebo ve spreji. Pro řetěz a další součásti doporučujeme používat dávkovač, protože je snazší odměřit požadované množství a v praxi je šetrnější k životnímu prostředí a čistší.
V nabídce najdete také biologicky odbouratelná maziva na rostlinné bázi. Tyto výrobky neobsahují PFC, takže se starají nejen o vaše kolo, ale také o životní prostředí.
Nepořizujte si však špatný výrobek!
Decaltout (WD-40) není olej. Rychle zasychá. Je určen k odstraňování mastnoty, ochraně kovových dílů před oxidací a odstraňování vlhkosti. Neměl by se používat jako mazivo na řetězy. Navíc některé modely mohou napadat gumová těsnění na vašem kole.
Mazací místa
Ústřední prvek vašeho kola: řetěz. Přenáší výkon a hraje zásadní roli. Po důkladném vyčištění a osušení namažte vnitřní stranu řetězu několika kapkami pomocí kelímku. Několikrát jím otočte a pak přebytečné množství setřete. Tento úkon opakujte pouze tehdy, když řetěz začne vydávat hluk. Nesmíte řetěz utopit přílišným množstvím maziva, protože přebytečný kal rychle opotřebovává součásti.
U vidlice přidejte několik kapek, abyste promazali těsnění, odstranili nečistoty a obnovili účinnost odpružení s rovnoměrným odskokem a kompresí.
Kabely a pláště vyžadují pravidelnou údržbu. Kapku maziva dejte na vstup a výstup přehazovačky a brzdových lanek. Pro hladší řazení můžete přidat kapku maziva do každého kloubu přehazovačky a pružiny. Tím zajistíte větší hladkost a pomalejší opotřebení součástí.
Podmínky
Existuje několik typů maziva pro různé povětrnostní podmínky. Suché počasí, mokré počasí, extrémní podmínky nebo všechny podmínky, pro každou jízdu najdete to správné mazivo v závislosti na počasí.
V zimě je nepostradatelné mazivo do mokrého počasí, které díky své hustší struktuře zůstává déle přichyceno k převodovce motocyklu, a to i v dešti. Chrání tak váš stroj před korozí. Hlavní nevýhoda: zachycuje více nečistot. Z tohoto důvodu se cyklistům doporučuje po každé jízdě kolo vyčistit, odmastit a namazat, zatímco mazivo do suchých podmínek, které je lehčí a méně lepivé, má horší adhezní vlastnosti a kratší životnost. Je třeba jej aplikovat pravidelně.
Mazivo pro všechny podmínky, které je ideální pro ty, kteří rádi jezdí za všech podmínek, má hybridní profil. Je ideální pro ty, kteří rádi jezdí za všech podmínek, a má hybridní profil. Je ideální pro jízdu na kole uprostřed sezóny nebo při změně počasí, kdy se musí vyrovnat s náhlou změnou počasí.
Mazivo do extrémních podmínek je určeno pro specifické podmínky. Před nákupem maziva je třeba vzít v úvahu způsob používání vašeho stroje a také roční období. Pokud často vyjíždíte v zimě, kdy je pošmourné počasí, zvolte mazivo do vlhkých podmínek. Pokud naopak jezdíte pouze za pěkného počasí, zvolte mazivo do suchých podmínek.
Typy maziv
Tato lepkavá, viskózní pasta, která je ideální pro mazání vnitřních částí kola (např. sedlovky, trubky řízení vidlice nebo spodního držáku), zajišťuje hladký chod pohyblivých částí a zároveň chrání před korozí a omezuje opotřebení. Pro čistou a efektivní práci doporučujeme nanášet ji štětcem.Mazivo se dodává v různých technologiích a jeho složení určuje způsob použití:
Hliníkové mazivo se doporučuje pro hliníkové komponenty, jako je představec, pedály nebo sedlovka. Má účinný protismykový efekt, snižuje riziko koroze a eliminuje třecí zvuky.
Lithiové mazivo je ideální pro údržbu spodního držáku, hlavového složení a nábojů. Je odolné vůči vodě a zabraňuje pronikání kapaliny do ložisek. Má také vynikající přilnavé vlastnosti.
Měděné mazivo zabraňuje zhoršování stavu závitů a omezuje jejich praskání. Je nezbytné pro kovové spoje, jako jsou sedlovky, spodní držáky, osy a všechny hliníkové, titanové nebo ocelové díly nebo díly se závitem. Není vhodné pro ložiska.
Karbonové mazivo se používá pro karbonové díly, jako je sedlovka nebo řídítka. Toto mazivo obsahuje malá abrazivní zrnka, která umožňují vyvinout menší upínací sílu na křehké součásti a zabraňují jejich prokluzování během používání. Doporučujeme jej pravidelně nanášet.
Upozornění: Maziva aplikovaná na součásti s ložisky, jako jsou náboje nebo hlavové složení, by měla mít nízkou hustotu. Při nanášení na prst by mělo mazivo při pohybu směrem nahoru vytvářet dlouhé vlákno.
Naproti tomu mazivo, které aplikujete na statické součásti, jako je sedlovka nebo spodní držák, bude mít vyšší hustotu a kompaktnější strukturu. Neodpařují se tedy a zůstávají na svém místě při jízdě a namáhání, kterému čelí.
Mazání a promazávání jsou základními kroky k udržení hladkého chodu vašeho stroje. Pravidelná a účinná údržba znamená, že vaše kolo vydrží déle, bude fungovat lépe a jeho používání bude příjemnější. Své kolo si tak můžete naplno užít při dalším výletu.
PŘÍSLUŠENSTVÍ - Maziva a tuky
-
FINISH LINE DRY LUBE mazivo na řetězy - pro všechny podmínky (60 ml)
Obvyklá cena 159,00 KčObvyklá cenaCena za jednotku podle -
MUC-OFF WET WEATHER Lubrikant pro mokré podmínky (50 ml)
Obvyklá cena 185,00 KčObvyklá cenaCena za jednotku podle -
MUC-OFF ALL WEATHER univerzální mazivo (120 ml)
Obvyklá cena 399,00 KčObvyklá cenaCena za jednotku podle -
MUC-OFF C3 WET WEATHER Keramické mazivo pro mokré podmínky (120 ml)
Obvyklá cena 506,00 KčObvyklá cenaCena za jednotku podle -
Mazivo pro mokré podmínky pro MUC-OFF EBIKE WET WEATHER (50 ml)
Obvyklá cena 265,00 KčObvyklá cenaCena za jednotku podle -
Voskové mazivo SQUIRT LUBE (120 ml)
Obvyklá cena 319,00 KčObvyklá cenaCena za jednotku podle -
ZEFAL EXTRA WET LUBE mazivo na řetězy - pro všechny podmínky (10 ml)
Obvyklá cena 105,00 KčObvyklá cenaCena za jednotku podle -
Vysoce výkonné mazivo VAR (100 ml)
Obvyklá cena 212,00 KčObvyklá cenaCena za jednotku podle