Vše, co potřebujete vědět o 12rychlostních převodech MTB

Vše, co potřebujete vědět o 12rychlostních převodech MTB

Používáte stále dvojitý nebo trojitý řetězový převodník a vaše převodovka si s vámi zahrává? Zdá se vám, že se přední přehazovačka špatně nastavuje?

Pak je možná čas zjednodušit a vylepšit své horské kolo!

Systém s jedním řetězovým kolečkem se v posledních letech stal nezbytnou součástí horských kol. Některé značky nabízejí přídavná řetězová kola, která lze přidat k 9, 10 nebo 11rychlostním kazetám, přičemž na klikové sadě zůstává jediný řetězový kroužek, ale někdy tento typ sestavy vede k problémům s nekompatibilitou. Postupem času bylo nutné tyto výrobky standardizovat.

S příchodem 12 rychlostí vyvinuli velcí výrobci, jako jsou Sram a Shimano, specifické skupiny s více technologiemi. Proč byste tedy měli přejít na 12rychlostní převody? Jaké jsou standardy a hráči na trhu? Jak ověřit kompatibilitu s vaším kolem? Vše vám vysvětlíme v tomto průvodci, který vám pomůže vybrat si novou 12rychlostní skupinovou sadu.

Jaké jsou výhody 12rychlostního převodníku?

Hlavní otázka, kterou má každý na jazyku, zní: "Jak se vejdou dva nebo tři řetězové kroužky na jeden? Přijdeme o převody?

Odpověď zní: "Ne, neztratíte, protože vše záleží na kazetě, která je stále více vybavena technologiemi a inovacemi"!

Jak vidíte, volbou jednoho řetězového kolečka a ponecháním stávající kazety nezískáte stejné převody.

Kazeta hraje zásadní roli tím, že nabízí větší počet převodů, vhodnější rozteč převodů, velké řetězové kolo, které může mít až 52 zubů, a malé řetězové kolo s až 9 zuby. To je na hony vzdálené kazetám 11-32 a 11-34 s 9 nebo 10 rychlostmi.

U 12rychlostní kazety se rozšířil rozsah převodů. Pro srovnání, dvojpřevodník s 24/38 zuby a kazetou s 11/36 zuby a 10 rychlostmi odpovídá 12rychlostnímu jednopřevodníku s kazetou s 10/52 zuby, s pokrytím 520 % převodů.

Je zřejmé, že díky novému vynálezu kazety byla kompletně přepracována i zadní přehazovačka, řetěz, přehazovačka, klikové ústrojí a řetězový kroužek.


Výhody jsou různorodé:


  • Žádné další přední přehazovačky, žádné složité nastavování lanek!
  • Přední přehazovačka je odstraněna a kliková sada má jediný řetězový kroužek, což šetří hmotnost!
  • Používání je snadné a pohodlné, takže se při volbě převodu necítíte tak ztraceni.
  • Citlivé a přesné řazení.
  • Otázka, zda přehazovat řetěz, je minulostí.
  • Celkový design: méně lanek, plášťů, přehazovaček atd. Kolo je uhlazenější.

Všichni se tedy shodneme, že 12rychlostní převody jsou docela revoluce! Je jednodušší, přesnější a méně omezující, je efektivnější a vy můžete jezdit s větším klidem. Pojďme se podívat na podrobnosti a blíže se podívat na to, co výrobci nabízejí!

    Hráči na trhu

    Na trhu jsou samozřejmě přítomni dva giganti v oblasti převodovek. První značkou, která přichází s prvními novinkami, je však Sram.


    V roce 2016 byla totiž uvedena nová generace 12rychlostních převodníků s příchodem technologie Eagle od společnosti Sram do segmentu špičkových kol. Poprvé nabízí rozvojový rozsah 500 % odpovídající sestavě se dvěma řetězovými kroužky a kazetou 11-36 zubů. Jednoduché řetězové kroužky existovaly již dříve, ale k tomuto vývojovému rozsahu, který umožňuje pokrýt širokou škálu terénů a stoupání, jsme měli ještě daleko.


    Značka proto navrhla specifické komponenty, jako jsou kazety s 10-50 zuby nebo 10-52 zuby, tělo volnoběžky XD-standard pro náboj kola, přehazovačka schopná pokrýt tento široký rozsah převodů, upravená přehazovačka, tenčí řetěz a jednopřevodníková kliková sada.


    Nabídka Eagle je nyní velmi široká, od základních skupin až po nejvyšší segment trhu. K dispozici je 5 mechanických verzí: SX (základní), NX, GX, X01, XX1 a 3 elektronické verze: GX AXS, X01 AXS a XX1 AXS.


    Shimano přišlo na tento trh později, v roce 2018, a to uvedením 12 rychlostí u své nejvyšší úrovně skupinové sady XTR.

    Značka tak nabízí ideální kombinaci pro závodníky v Cross-Country nebo Enduro a rekordní hmotnost pro nejvyšší kategorii s ultralehkou kazetou 370 g v provedení 10-51 zubů, která je etalonem! V průběhu let se nabídka rozšířila a jak už to u Shimana bývá, značka převzala technologie svého hrotu XTR a aplikovala je na modely nižší třídy. V roce 2019 přišel pohon XT, v roce 2020 následovaly pohony SLX a Deore.

    Najdeme zde stejný vývoj jako u Sramu se speciálními komponenty pro 12 rychlostí a zejména specifické tělo volnoběžky Microspline pro náboj kola.

    Na trhu jsou i další hráči, například TRP, který nabízí sadu TR12 včetně přehazovačky a přesmykače. Společnost Sunrace vyvinula širokou škálu produktů, včetně přehazovaček, přesmykačů, řetězů a především kazet kompatibilních s řadami Shimano a Sram.

    Zmínit můžeme také E-Thirteen s 12rychlostní kazetou s 9-50 zuby, která pokrývá rozsah vývoje až 556 % - poprvé! A konečně značky MSC, Microshift, KCNC a Garbaruk nabízejí široký výběr kazet.

    A jak je to s talířem?

    Otázka, kterou nám často kladete, zní: "Jaké zuby používáte na čelní desku?

    Odpověď zní: "to záleží na úrovni vaší praxe".

    V zásadě platí, že čím větší zuby, tím hůře se bude převodník pohybovat, což je ideální pro trénované závodníky. Naopak menší ozubené kolo se bude řadit snadněji, což je ideální například pro techničtější terén.

    Pro závodníky XC se dobře hodí 34 zubů a pro enduro závodníky 32 nebo 34 zubů, v závislosti na profilu terénu.

    Pro jezdce XC, Trail, All-Mountain nebo Enduro může být rozsah od 26 do 32 zubů, případně 26 nebo 28 zubů, pokud jezdíte v horách s velmi strmými stoupáními. Řetězový kroužek s 30 zuby je správným kompromisem pro všechny úrovně jezdců a pro kopcovitý a horský terén. Řetězový kroužek s 32 zuby je určen pro pravidelné, dobře trénované sportovce (2 až 3 jízdy týdně).

    Mechanický nebo elektrický?

    Jste přesvědčeni, že 12rychlostní převod je pro vás ten pravý, ale stále zůstává jedna nevyřešená otázka: co si vybrat, mechanický, nebo elektrický převod?

    Inovace je neustálý proces, protože se mění i kola, cyklistické postupy a jezdci. S příchodem VTTAE hrají značky na elektronickou strunu. Elektrické pohony jsou tu už dlouho! Možná jste si to neuvědomili, ale byla to právě společnost Mavic, která v roce 1994 poprvé inovovala toto téma svým drátovým systémem Zap Mavic a v roce 1999 bezdrátovým elektrickým systémem Mektronic pro závodní kola!

    Společnost Shimano uvedla na trh svůj první elektrický pohon v roce 2009. Tato technologie se nazývá Di2 a je založena na elektrickém kabelu propojujícím jednotlivé komponenty. Tuto novinku najdete v různých úrovních silniční řady a také v řadách XT a XTR u 11rychlostních horských kol. Dvanáctirychlostní Di2 a bezdrátová MTB kola zatím u japonské značky nespatřila světlo světa, ale jsou netrpělivě očekávána!


    První bezdrátová elektrická sada pro horská kola by měla od Sramu přijít v roce 2019! Po technologii Eagle přichází na řadu technologie Eagle AXS pro skupinové sady X01 a XX1! Výsledkem dlouholetého výzkumu a testování je unikátní koncentrát technologií, který skoncuje s kabely! Kdo se někdy nepotýkal se seřizováním přehazovačky nebo s lanem, které se seklo či zadrhlo?

    S bezdrátovou technologií AXS se můžete zbavit všech těchto nepříjemností, i když se musíte vypořádat s dalšími, jako je baterie, kterou je třeba dobíjet, a vysoké pořizovací náklady. Tím však značka nekončí. Od začátku roku 2021 je přenos AXS k dispozici u řady GX za dostupnější cenu.

    K dispozici je také speciální mobilní aplikace pro vícenásobné přizpůsobení, takže si můžete nastavení upravit podle svých potřeb. Poslední výhodou je samozřejmě velmi zjednodušené kolo bez kabelů a plášťů - u špičkového horského kola je to prostě větší třída!

    Shrnuto a podtrženo, pokud vám nevadí údržba, váš rozpočet je omezený a konektivita není váš šálek čaje, zůstaňte u 12rychlostního mechanického převodu! Na druhou stranu, pokud si neradi špiníte ruce, máte rádi špičkové technologie a můžete si dovolit investovat, není o čem diskutovat!


    Dobře, takže jste na startovních blocích, ale co kompatibilita s vaším kolem? No tak, ještě poslední čtení a je to tady:

    Kompatibilita

    Je to ošemetné téma, ale před nákupem 12rychlostního pohonu je nezbytné zkontrolovat normy vašeho kola.


    Pro mechanický nebo elektronický 12rychlostní pohon Sram Eagle:

    První věc, kterou je třeba zkontrolovat, je tělo volnoběžky, což je to, co otáčí kazetou na náboji kola!

    Váš náboj musí být vybaven tělesem volnoběžky Sram XD. Nejprve se ujistěte, že tělo volnoběžky lze demontovat a že výrobce vašeho kola nabízí toto tělo volnoběžky Sram XD jako náhradní díl. V opačném případě budete muset vyměnit náboj nebo celé kolo!

    Malý tip: pokud nechcete měnit tělo, Sram má kazetu PG-1210, která je kompatibilní s klasickými 9/10rychlostními tělesy volnoběžek Shimano, ale upozorňujeme, že je mnohem těžší než verze s tělesem XD.

    Co se týče spodního držáku, zkontrolujte, jaký standard má váš spodní držák: závitový, Press-Fit, BB30...

    Pokud je vaše horské kolo vybaveno standardní zadní osou Boost (12x148 mm vzadu), určitě si vyberte klikovou sadu Boost, protože řetězové vedení je jiné než u standardních os 12x142 mm nebo 9x135 mm.

    Pokud si chcete usnadnit práci, 12rychlostní sady se dodávají se vším, co potřebujete: přehazovačkou, kazetou, řetězem, klikou, spodním držákem a přehazovačkou!


    Pro 12rychlostní hnací ústrojí Shimano:

    U Shimana se 12rychlostní kazeta montuje pouze na těla volnoběžek Shimano MicroSpline. Je proto nutné zkontrolovat, zda lze váš náboj demontovat a zda je tento díl k dispozici u výrobce vašeho kola, protože se jedná o velmi nový standard. Tento typ tělesa nabízí stále více značek: Shimano, DT Swiss, Hope, Mavic, FSA, Spank, Fulcrum... výběr je stále širší, ale před nákupem se ujistěte, že je kompatibilní.

    Dalším důležitým bodem je zkontrolovat kompatibilitu spodního držáku a pláště spodního držáku. Stejně jako u Sramu, pokud je vaše kolo standardem Boost, nezapomeňte si koupit klikovou sadu Boost.

    Tento 12rychlostní převod Shimano najdete na velké části dnešních horských a MTB kol. Je to známka důvěry mezi výrobci kol a japonskou značkou.


    Na závěr ještě ke kompatibilitě:

    Mějte na paměti, že je lepší provést globální změnu, než měnit díly případ od případu kvůli různému stavu opotřebení jednotlivých komponentů převodovky. Značky nabízejí kompletní sady nebo minisady (přehazovačka, řetěz, kazeta a přehazovačka). Tyto miniskupiny jsou dobrou ekonomickou alternativou ke kompletní skupinové sadě, i když byste si měli ověřit, zda je váš řetězový kroužek kompatibilní s 12rychlostním řetězem. V neposlední řadě jsou komponenty Sram a Shimano pro 12 rychlostí vzájemně nekompatibilní.

      RODINA - PŘENOS HORSKÝCH KOL