Kterou převodovku mám zvolit pro své vozidlo Gravel?

Možná hledáte kolo na šotolinu , se kterým byste se vydali na dobrodružství po silnicích a stezkách... Rádi bychom vás upozornili na důležitost výběru správného pohonu pro dobrou jízdu na silnici i mimo ni. Se správným převodem budete schopni udržovat ideální kadenci šlapání po celou dobu vašich výletů.

Typ trasy, typ jízdy, náročnost terénu, úroveň kondice, jedno- nebo dvoupřevodník... Probikeshop vám pomůže vybrat pohon, který bude pro vaši jízdu na šotolině nejvhodnější.

Proč si vybrat konkrétní pohon Gravel?

Jako ústřední součást vašeho kola Gravel musí hnací ústrojí kombinovat několik vlastností: spolehlivost, účinnost a pevnost. Musí být schopen zvládnout všechny typy terénu: zvlněný, kluzký, křehký, technický, blátivý atd.

Spolehlivější a účinnější hnací ústrojí pro kola Gravel

Je naprosto možné zvolit si pohon silničního kola, který je kompatibilní s koly Gravel. Speciálně upravený systém vám však nabídne větší jednoduchost, spolehlivost a účinnost. Stručně řečeno, přesně reaguje na omezení daná terénem a disciplínou.

Specializované značky převodů pro jízdní kola nabízejí 100% Gravel systémy s optimalizovanými komponenty. Přehazovačky Gravel kombinují technologie pro silniční a horská kola. Konstrukce přehazovaček Gravel se mírně liší od silničních přehazovaček, aby se zlepšila přilnavost k řídítkům.

Převodové poměry optimalizované pro jízdu na štěrku

Otázka převodových poměrů je bezpochyby nejdůležitější. Průměrná rychlost jízdy na šotolině je nižší než na silnici a vyšší než na horském kole. V porovnání s horským kolem je přední řetězový kroužek na Gravelu větší a amplituda kazety je menší.

Pohonné ústrojí Gravel je k dispozici v jednopřevodníkovém nebo dvoupřevodníkovém provedení (kliková sada Sub-Compact). Máte široký výběr kombinací zubů řetězového kroužku a amplitudy a rozteče kazety.

Volba konfigurace (jedno- nebo dvojpřevodník) a převodových poměrů (ozubení řetězového kola a kazety) závisí na vaší úrovni jízdy na šotolině.

Hlavní hráči na trhu pohonů Gravel: Sram, Shimano a Campagnolo.

Zde naleznete klíčové značky v oblasti pohonů jízdních kol: Sram, Shimano a Campagnolo. Shimano jako první uvedlo na trh 100% pohon Gravel, a to se svou skupinovou sadou GRX uvedenou na trh v roce 2019.

Shimano GRX

Převodovka SHIMANO GRX je speciálně navržena pro jízdu na trailu. Je efektivní, spolehlivý, tichý a stabilní. Je k dispozici v jednopřevodníkové a dvoupřevodníkové verzi se 4 úrovněmi rozsahu:

  • RX400: 2x10rychlostní mechanický pohon (klikové ústrojí 30/46 zubů) ;
  • RX600: mechanický převod s 1x11 a 2x11 rychlostmi (jednopřevodník se 40 zuby / dvoupřevodník s 30/46 zuby);
  • RX800: mechanický převod 1x11 a 2x11 rychlostí (jednoduchá kliková sada se 40 nebo 42 zuby / dvojitá kliková sada s 31/48 zuby) ;
  • RX815 Di2: elektronický převod 1x11 a 2x11 rychlostí (jednoduchá kliková sada 40 nebo 42 zubů / dvojitá 31/48).
  • Zadní přehazovačka GRX využívá stabilizátor řetězu Shadow RD+, který omezuje přeskakování a drnčení řetězu. Páčky byly přepracovány pro stoprocentní úchop na štěrku. Texturovaný povrch zlepšuje přilnavost k řetězovým kolečkům. Bod otáčení brzdové páky byl přemístěn o 18 mm výše, aby se usnadnila činnost třmenů.

    Campagnolo Ekar

    Pohonný systém Campagnolo Ekar je jediný, který nabízí jednopřevodníkový systém s 13rychlostní kazetou! Tvrdí se, že je to nejlehčí pohon na gravelovém trhu.

    Kliková sada Campagnolo Ekar je k dispozici se 4 variantami řetězových koleček:

  • Gravel Adventure: řetězový kroužek s 38 zuby;
  • Pure Gravel: 40zubý řetězový kroužek
  • Fast Gravel: řetězový kroužek se 42 zuby;
  • Gravel Race: 44zubý řetězový kroužek.
  • Třináctirychlostní kazeta Ekar je k dispozici ve 3 verzích:

  • Gravel Endurance: 9-36 zubů (převody: 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 20, 23, 27, 31, 36 zubů) ;
  • Gravel Race: 9-42 zubů (převody 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 21, 25, 30, 36, 42 zubů) ;
  • Gravel Adventure: 10-44 zubů (10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 20, 23, 27, 32, 38, 44 zubů).

  • Sram XPLR

    Pohon Sram XPLR je bezkabelový, bezdrátový 12V jednoplackový systém založený na technologii eTap a konektivitě AXS. Využívá exkluzivní komponenty:

  • Sram XPLR eTap AXS / Force XPLR eTap AXS / Rival XPLR eTap AXS zadní přehazovačka;
  • XPLR 10-44 kazeta (10, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 38, 44 zubů).
  • Systém Sram XPLR zahrnuje nejlepší technologie značky, jako je například ozubení X-Sync, které zaručuje optimální záběr řetězu. Přehazovačka Red XPLR je vybavena systémem Orbit, hydraulickým tlumičem na bázi silikonu, který pomáhá snižovat chvění řetězu v náročném terénu. Snižuje také nežádoucí hluk. Elektronický převod eTap zajišťuje rychlé a přesné řazení.

    Jednokotoučová nebo dvoukotoučová kliková sada?

    Pokud jde o výběr pohonu na štěrk, první (a nejdůležitější) otázka zní: jedno-, nebo dvoutalířový?

    Výhody jednopřevodníkových kol Gravel

    Jednopřevodníkové řetězové kroužky nabízejí řadu výhod, počínaje hmotností a snadným používáním. Eliminací přední přehazovačky a levého přehazovače ušetříte několik gramů převodu. Bez přední přehazovačky kolo méně zavazí blátem, listím, větvičkami apod.

    V terénu máte na starosti pouze jednu páku, takže se můžete plně soustředit na jízdu. Pokud se vaše jízda na šotolině zaměřuje na technické/technické terénní trasy, jako je tomu u horských kol, je jednopřevodník zajímavým řešením. Méně se vám bude stávat, že se při přejezdech ztratíte v řazení.

    Dávejte si však pozor na rozteč a amplitudu převodů. Se zvětšenými kazetami - až 13 rychlostí - je jednopřevodník dostatečný pro relativně hladké a dostupné trasy. Pokud však musíte zvládnout prudká stoupání, může vám chybět pružnost šlapání. Obecněji řečeno, jednopřevodník je nejvhodnější pro cyklisty s dobrou úrovní kondice.

    Výhody dvojpřevodníku pro jízdu na šotolině

    První výhodou dvojitého řetězového převodníku je, že nabízí větší rozsah rozvoje na obou koncích kazety. Budete plynuleji stoupat a najdete správný převodový poměr pro rychlé asfaltové úseky.

    Dvojitý pohon je zajímavou volbou pro cyklisty, kteří se dostali ke Gravelu, ale stále mají ducha silnice. Díky správnému převodu budou moci jezdit efektivně a najít ideální kadenci pro snadné zdolávání náročných stoupání. Co se týče mechaniky, dvojitý řetězový kroužek také pomáhá optimalizovat řetězové vedení tím, že se vyhýbá příliš častému používání vnějších zubů.

    Na šotolině se dvojitý řetězový kroužek doporučuje pro víceúčelové trasy s nejlepším poměrem mezi silnicí a tratí. Pomáhá vám najít správný rytmus ve strmém terénu nebo při dlouhých cyklistických výletech. Tato konfigurace je nejvhodnější pro jezdce na Gravelu na úrovni začátečníků nebo rekreačních jezdců.

    Mechanický nebo elektronický převod?

    Elektronický převod, který se nyní hojně používá na silnici, nabízí několik výhod: snadné použití, přesnost a rychlost. Jednoduchým stisknutím řadicí páky se okamžitě změní převodový poměr. Toto snadné použití oceníte zejména při jízdě na šotolině, kdy potřebujete být schopni s větší jistotou zvládnout různorodý terén. Elektronická převodovka navíc zjednodušuje údržbu a slibuje pomalejší opotřebení vašeho vybavení.

    Na druhou stranu si komfort a plynulost vybírají svou daň: cena elektronické převodovky je hlavní překážkou nákupu. Problémem může být také porucha elektroniky. Pokud však budete baterii pravidelně sledovat, není důvod, abyste se vyčerpali.

      GRAVEL - Převody přehazovačky