Jak vybrat správné boty na silniční nebo horské kolo?

Jak vybrat správné boty na silniční nebo horské kolo?

Boty jsou nezbytným výkonnostním vybavením z mnoha důvodů. Zaprvé přenášejí výkon z cyklisty na stroj. Za druhé, pohodlí může být limitujícím faktorem, pokud boty časem bolí. A konečně, hmotnost rotujícího předmětu je mnohem větší, než se zdá. Materiály, kompatibilita s různými typy pedálů, podrážky: zde jsou naše rady pro správný výběr.

Standardy

VŠE, CO POTŘEBUJETE VĚDĚT O OBUVI PRO SILNIČNÍ A HORSKÁ KOLA

Možná si myslíte, že cyklistická obuv má poměrně jednoduchou konstrukci. Ve skutečnosti jsou koncentrátem technologií a boty se v posledních letech hodně vyvinuly, aby zajistily větší pohodlí a lepší výkon...

Zjednodušeně řečeno, bota je kombinací svršku (vnější část, která pokrývá celou nohu), vložky (vnitřní část) a podrážky.

SLOŽENÍ OBUVI

1 Svršek se skládá z nártu, jazyka, paty a případných síťovaných a/nebo větracích vložek.

4 Svršek je vnější část od špičky ke kotníku. Může mít klasickou vícepanelovou konstrukci, ale stále častěji je jednodílného typu, aby se omezil počet švů a zvýšilo se tak pohodlí. Špičkové modely se vyznačují tepelně tvarovanou konstrukcí pro dokonalé přizpůsobení, velkou lehkost, optimální aerodynamiku a neuvěřitelně uhlazený vzhled. Mohou být také vyztuženy látkami proti oděru, které chrání před odřením nebo odštípnutím od kamínků.

Doplňuje je 2 jazyk, jehož kvalita je zásadní pro zajištění optimální opory, aniž by se během cvičení pohyboval nebo působil na tlakové body, v přímé vazbě na 3 systém utahování/zavírání boty.

Na přední straně a nártu mohou být použity vložky ze síťoviny nebo laserové mikroperforace, které zajišťují správné odvětrávání chodidla.

A nesmíme zapomenout na 5 patu, která je nezbytná pro oporu při cvičení a zajišťuje dobrý přenos energie. Je víceméně pevná a vyztužená.

Vliv na pohodlí bude mít také vložka a stélka 6, stejně jako vyjímatelná stélka 7 (neboli footbed). Noha, která je otlačená nebo špatně zaklíněná ve špičkové botě, bude neefektivní.

MATERIÁL PODRÁŽKY

Podrážka je klíčovou součástí cyklistické boty, protože hraje největší roli v přenosu síly, a tedy v konečném důsledku v efektivitě šlapání. Je to tedy také prvek, který do značné míry vysvětluje cenové rozdíly mezi jednotlivými modely.

Čím je podrážka tužší, tím větší výkon při každém šlápnutí do pedálů přenáší (malá deformace při tlaku). Na druhou stranu budou pro nohu méně pohodlné, zejména v průběhu času.

Naopak měkčí podrážka bude poskytovat menší výkon při šlapání, ale bude pohodlnější, zejména v průběhu času. Jezdec proto musí najít správnou rovnováhu mezi výkonem a pohodlím v závislosti na typu cyklistiky, kterou provozuje (výkonnost/volný čas, délka vyjížděk).

U modelů zaměřených na výkon je preferovaným materiálem karbon, zatímco kompozitové, nylonové nebo polyamidové podrážky jsou určeny pro jezdce, kteří mají menší nároky na výkon. Některé modely mohou kombinovat několik materiálů, například s výztuhami z uhlíkových vláken: pak získávají na přesnosti a přenosu wattů, aniž by se kvůli tomu všemu staly příliš elitářskými.

  • Tuhá podrážka: 100% karbon
  • Výhody: velmi dobrá reprodukce výkonu, lehkost, jemnost.
  • Nevýhody: snížený komfort, vysoká cena
  • Méně tuhá podrážka: nylon (někdy s karbonovými vložkami), sklolaminát nebo polyamid
  • Výhody: dobrý komfort šlapání, přijatelnější cena
  • Nevýhody: menší výkon při šlapání, o něco menší odolnost

UPÍNACÍ SYSTÉMY

Tuhá podrážka bez účinné opory nohy znamená omezení výkonu při šlapání. Čím náročnější je tedy uživatel z hlediska výkonu, tím přesnější musí být systém zapínání. Typ zapínání je tedy přímo závislý na typu šlapání, které provádíte.

Rozdíly budou spočívat v typu zapínání (suchý zip, mikrometrická přezka, knoflík, tkaničky) a počtu zapínání, přičemž je třeba mít na paměti, že lze kombinovat několik zařízení. Je také důležité mít na paměti, že nejdůležitějším bodem utažení je horní část, protože cyklisté ji nejvíce namáhají.

Na trhu je k tomuto účelu několik napájecích systémů:

Tradiční řemínek na suchý zip je široce používán na všech typech bot. Je lehký, snadno se aplikuje a poskytuje účinné utažení, nicméně opotřebením a v dešti nebo blátě může ztratit svou přilnavost. Suchý zip se někdy používá ve spojení s jinými utahovacími systémy, jako jsou tkaničky.

Tkaničky se hojně používají u bot pro horská kola Enduro a DH, kde je přesné utažení menší prioritou, ale stále častěji se používají i u špičkových silničních a šotolinových bot! Výrobcům se daří vytvářet vysoce výkonné boty, které jsou dostatečně pružné, aby bylo možné tento způsob zapínání používat. Výsledkem je velmi pohodlná bota pro jezdce s velmi čistým vzhledem.

Mikrometrická přezka, která se rovněž hojně používá v různých kategoriích, nabízí mnohem přesnější nastavení, často v krocích po jednom milimetru. Tento systém vydrží dlouho a často je k dispozici jako náhradní díl.

A konečně systém BOA (registrovaná ochranná známka) neboli upínání koleček je nejpřesnější a jeho použití je intuitivní. Zajišťuje rovnoměrné utažení na milimetr díky lanku, které vede po celé botce, a často je k dispozici v podobě náhradních dílů. Jedná se o nejdražší systém, který může být pro vážnou horskou cyklistiku (Enduro, DH) také příliš křehký.

Některé modely kombinují systémy utahování, například s mikrometrickou přezkou a dvěma pásky na suchý zip místo tří.

Správně utažená bota je synonymem opory. Často je však nutné vzít si o půl čísla nebo o číslo větší velikost než u streetových bot: noha při námaze otéká. Cyklisté se širokou nohou mohou najít i speciálně navržené boty. Některé patologie, jako je například abnormální klenutí chodidla, lze řešit výměnou vložky.

KOMPATIBILITA S PLOCHÝMI NEBO AUTOMATICKÝMI PEDÁLY

Automatické pedály umožňují "připnutí" k jízdnímu kolu pomocí cepínu připevněného ke spodní části boty. To zajišťuje větší stabilitu a usnadňuje přenos námahy.

V horské cyklistice jsou na trhu cepíny typu SPD. K podrážce se připevňují dvěma imbusovými šrouby. Jsou malé a umožňují výrobcům navrhovat boty, které se dobře hodí pro chůzi. Pedálové cepíny Time se šroubují stejným způsobem jako cepíny jiných značek.

Na silnici jsou cepíny větší a nabízejí lepší oporu. Chůzi však činí velmi nejistou! Většinou se upevňují pomocí 3 šroubů.
Jezdci, kteří chtějí mít pohodlí i po sesednutí z kola, si raději zvolí podrážky SPD.
Pedály Speedplay používají specifický systém se 4 otvory, ale díky adaptérům jsou kompatibilní s klasickými podrážkami se 3 otvory.
Až na několik výjimek lze jakoukoli botu použít s jakýmkoli pedálem. Tato široká kompatibilita platí například pro pedály Look, průkopníka v této oblasti.

O některých pedálech se říká, že jsou "smíšené", protože mají dvojí kompatibilitu s automatickými/plochými pedály.

A konečně boty pro DH nebo Enduro mohou být určeny pouze pro ploché pedály.

JAKÉ BOTY JSOU PRO MĚ VHODNÉ?

Tuhost, hmotnost, větrání, pevnost materiálů, typ podrážky nebo zapínání jsou některá z kritérií, která je třeba zvážit.

Turistika

Smíšená obuv je ideální pro rekreační jízdu na horském kole. Ať už se teprve seznamujete s automatickými pedály, nebo jezdíte na technických trailech celý den, boty s minimální tuhostí pro přenos námahy a především vysokou úrovní pohodlí splní svůj účel. V závislosti na klimatických podmínkách a vždy s ohledem na pohodlí může být vhodnější dobře odvětraný model. A konečně, pro přestávky nebo strmé, kluzké výstupy se budou hodit stabilní boty s mačkami.

Běžecké boty

Zde je hlavním cílem výkon: tuhá obuv s karbonovou podrážkou je nutností. Jejich lehkost zabrání zbytečné námaze navíc. S pevně usazenýma nohama mohou závodníci šlapat do pedálů bez obav z plýtvání energií. Pro maratonské závody mohou měkčí boty jezdce časem ochránit a v konečném důsledku být výhodou. Samozřejmostí jsou automatické pedály, které zlepšují výkon.

All-Mountain

Pohodlný model, kompatibilní s automatickými pedály a zesílený, vám umožní zvládnout horské výlety s jistotou. Poměrně pružná, dobře kramplovaná podrážka zajišťuje dobrý pocit z jízdy a zároveň nabízí maximální přilnavost během přenosových fází stoupání.

Enduro

Zde musí jezdci chránit nohy před nárazy díky pevnému svršku a dobře umístěným výztuhám. V úvahu připadá vysoký, kotníky obepínající model. Podrážka musí umožňovat efektivní šlapání, ale je to právě správná míra flexibility, která závodníkům poskytne co nejlepší cit pro terén a zároveň zachová podporu. I v tomto případě jsou nezbytné mačky, které umožňují dostat se z nebezpečných situací při chůzi. Enduro boty mohou být kompatibilní s automatickými pedály, pouze s plochými pedály nebo s oběma typy.

DH / Freeeride

Boty DH / Freeride mají podobné specifikace jako boty Enduro, i když dopady mohou být ještě prudší. Všudypřítomné jsou výztuhy a hmotnost se může zvýšit. Některé technologie podporují řízené kroucení boty, aby se zlepšil kontakt s pedálem, a tím i pocit z jízdy. Podrážka a pata musí absorbovat co nejvíce nárazů. Spolehlivá je kombinace tkaniček nebo mikrometrické přezky a pásků na suchý zip. U modelů určených speciálně pro ploché pedály je vhodnější měkká podrážka vytvarovaná tak, aby přilnula k hrotům.

Silniční

Na silnici není pochyb: lehkost a tuhost bude vyhovovat závodníkům, kteří zvolí 100% karbonové podrážky pro přenos veškeré síly. Rekreační cyklisté se mohou rozhodnout pro měkčí materiály, přičemž nezapomenou zkontrolovat pohodlí a prodyšnost modelu.

Triatlonisté najdou v katalozích vysoce výkonné boty, které se velmi rychle nazouvají: přechody usnadňuje přezka na patě a jediné zapínání na suchý zip. Tyto modely také rychle schnou.

Gravel a cyklokros

V cyklokrosu, stejně jako v silničním nebo krosovém běhu, musí být boty schopné přenášet výkon díky tuhé podrážce. Pro jízdu v zimě je výhodou model odolný proti povětrnostním vlivům. Samozřejmě je nezbytná podrážka vhodná pro chůzi, proto jsou vhodnější boty MTB s hroty. Šotolina, která je někdy synonymem dobrodružství a improvizace, vyžaduje minimální pružnost a podrážku vhodnou pro chůzi.

    VYBAVENÍ - Silniční/štěrková obuv