Ať už jezdíte na horském, silničním, cestovním nebo městském kole, je nezbytné mít na kole správné osvětlení, ať už chcete být vidět, nebo chcete být vidět. V úvahu je třeba vzít výkon, autonomii, umístění a velikost. V množství výrobků a různých měrných jednotek, které výrobci používají, však není snadné se zorientovat. Zde jsou informace, které vám pomohou vybrat správné zařízení.
VLASTNOSTI OSVĚTLENÍ
- Různé měrné jednotky: lux, lumen ;
- Různé typy osvětlení: tradiční žárovka, halogenová žárovka, LED;
- Typy napájení : baterie, dobíjecí baterie, dynamo, VAE;
- Způsoby osvětlení;
- Metody instalace.
VŠE O OSVĚTLENÍ
RŮZNÉ MĚRNÉ JEDNOTKY
V závislosti na výrobci a výrobku může být výkon světla vyjádřen v luxech nebo lumenech. Tyto dvě jednotky však neodkazují na stejný pojem, ale vzájemně se doplňují. Lumen (lm ) je jednotka výkonu, která měří světelný tok, který může osvětlení produkovat ve všech směrech. Tato hodnota je stejná bez ohledu na vzdálenost od osvětlovaného objektu a může být udávána pro LED diodu nebo pro samotné osvětlení. V druhém případě je hodnota nižší, protože světlo při průchodu čočkou ztrácí výkon, ale je to nejpoctivější hodnota, protože ji vnímá lidské oko.
Naproti tomu lux (lx) je jednotka, která měříosvětlenost povrchu ( silnice, stromu atd.), tj. množství lumenů přijatých na metr čtvereční. Tato hodnota se liší podle vzdálenosti od zdroje světla, ale také podle kvality objektivu. V praxi to znamená, že 1 lux = 1 lumen/m². Hodnota luxů se obvykle měří ve vzdálenosti 1 nebo 10 metrů.
Měli bychom také zmínit kandelu, která vyjadřujesvítivost na výstupu zdroje. Tuto jednotku však výrobci zařízení používají stále méně.
Pokud jsou údaje uváděny pouze v luxech, je důležité znát vzdálenost, na kterou je tato hodnota počítána. Zajímavé je také znát průměr paprsku při vzdálenosti zdroje 1 nebo 10 metrů, abyste mohli najít osvětlení, které nejlépe vyhovuje vašim potřebám. Například dva osvětlovací systémy mohou na vzdálenost 10 metrů zobrazovat stejný počet luxů, ale lišit se počtem lumenů. V takovém případě vytvářejí lumeny navíc širší paprsek, který pokryje větší plochu.
300 lumenů / 28 luxů na 10 m
500 lumenů / 28 luxů na 10 m
V závislosti na situaci a požadavcích lze přídavný výkon využít k osvětlení větší vzdálenosti, širšího prostoru nebo obojího. Účelem výkonného osvětlení je osvětlit silnici nebo cestu na vzdálenost alespoň 20 metrů, ale musí osvětlovat i okraje silnice nebo cesty, aby byl zajištěn co nejúplnější a nejbezpečnější výhled. Úkolem je získat dostatečně široký paprsek, aniž by se světlo příliš rozptýlilo a centrální část světla zůstala silná.
TYPY OSVĚTLENÍ
Existují tři typy osvětlení:
Klasická žárovka je nejdostupnější, protože její technologie je nejjednodušší. Její výkon je však často omezený a osvětlení je nekvalitní.
V současné době se vyskytují pouze v základních modelech.
Halogenové žárovky mohou pracovat při vyšší teplotě než klasické žárovky, díky čemuž jsou účinnější než standardní žárovky. Spotřebují však velké množství energie, a proto jsou postupně nahrazovány LED diodami.
LED žárovky jsou nyní standardem. Mají mnohem delší životnost (kolem 100 000 hodin) a mohou produkovat více světla než halogenové nebo standardní žárovky při nižší spotřebě energie.
Pokud žárovka poskytuje výkon, paprsek je tvořen čočkou nebo reflektorem.
U běžného reflektoru není nad světlem žádná skutečná kontrola. Žárovka vyzařuje světlo přímo ven a výsledek není příliš efektivní. Tento typ reflektoru se používá pouze u základních výrobků.
Na rozdíl od klasického reflektoru umožňuje čočka světlo kontrolovat a vytvářet krásnou gradaci nebo naopak velmi jasný centrální bod v závislosti na cíli osvětlení.
Nakonec je možné použít moderní reflektor, kde je LED dioda umístěna vodorovně a míří přímo na zrcadlo. To umožňuje maximální kontrolu paprsku, nebo dokonce vytvoření několika paprsků z jediné žárovky.
Typ napájení
Jednoduchým a úsporným řešením jsou světla napájená bateriemi (v závislosti na modelu dobíjecími nebo nenabíjecími). Přestože jsou kompaktní a lehká, jejich menší dosah a absence indikátoru nabití znamenají, že uživatelé musí být velmi opatrní, aby jim uprostřed cesty nedošlo světlo. Navíc mají tato světla kvůli omezené autonomii často omezený výkon. Měly by být proto vyhrazeny pro příležitostné použití na krátkých cestách, nejlépe v dobře osvětlených oblastech.
Světla s dobíjecími bateriemi, obvykle přes USB, mají mnohem delší životnost a/nebo mohou napájet výkonnější světlo. Jejich výhodou je možnost rychlého a snadného dobíjení (například v kanceláři pomocí jednoduchého kabelu USB). Je třeba poznamenat, že u nejvýkonnějších modelů může být baterie externí. Ta je sice těžší a objemnější, ale může být kompenzována (rám, batoh), aby bylo zachováno dobré rozložení hmotnosti, zejména u světel na přilbu.
Dynamo světla již nemají mnoho společného s těmi, která se používala v minulosti. Válečkový náboj na zadním kole má tendenci mizet, protože jeho nevýhodou je, že vytváří tření, které kolo zpomaluje a při nízkých rychlostech poskytuje jen slabé osvětlení, nebo dokonce zhasne, když se cyklista již nepohybuje vpřed. Dynamo je nyní stále častěji umístěno v předním náboji a spojeno s kondenzátorem, což umožňuje, aby osvětlení svítilo, i když kolo stojí. Toto řešení se vyskytuje zejména u městských a cestovních kol.
A konečně, většina městských elektrokol má specifická světla EAB. Ta čerpají energii z baterie kola. Kromě toho, že tato světla fungují nepřetržitě, tj. i při stání, mají tu výhodu, že se přizpůsobují nejen okolním světelným podmínkám a jsou účinná ve dne i v noci, ale také rychlosti cyklisty. Některá jsou dokonce propojena s brzdovými páčkami, aby upozorňovala na brzdění. Ve všech případech je třeba zajistit, aby byly kompatibilní s vaším systémem motorizace.
Je třeba poznamenat, že zatímco bateriová světla jsou odnímatelná, dynamo světla a světla EAB jsou zpravidla připevněna přímo na kolo.
REŽIMY OSVĚTLENÍ
K dispozici je stále více režimů osvětlení, které se přizpůsobí každé situaci: ať už chcete být viděni, nebo ne, ať už jedete v dobře osvětlené městské oblasti nebo v lese, ve dne (abyste upoutali pozornost ostatních účastníků silničního provozu), nebo v noci...
Obecně platí, že pevné režimy jsou lépe vidět, zatímco blikající režimy jsou méně jasné, ale lépe přitahují pozornost ostatních vozidel. Spotřebovávají také méně energie, což zajišťuje delší životnost osvětlení. Při výběru osvětlení pečlivě zvažte různé režimy a především výkon a dosah spojený s jednotlivými režimy. Nemá smysl volit osvětlení s mnoha možnostmi, pokud například jezdíte jen na krátké vzdálenosti v městských oblastech.
Existují také světla na kolo s radarem. Tyto špičkové modely lze připojit k cyklistickým počítačům GPS a přizpůsobit se tak provozu. Intenzita světelného paprsku se mění podle rychlosti kola, ostatních vozidel a okolního osvětlení. Když zpomalíte nebo zaparkujete, světlo svítí více nebo méně intenzivně.
KAM A JAK MÁM SVĚTLA NAMONTOVAT?
Nejprve si přečtěte, co říkají předpisy o signalizaci pro jízdní kola:
- Nejméně 1 žluté/bílé světlo a 1 bílá odrazka vpředu;
- alespoň 1 červené světlo a 1 červená odrazka vzadu. Úhel svícení musí být nejméně 120°;
- nejméně 1 oranžová odrazka na každém pedálu a na bocích (špice nebo pneumatiky).
Silniční zákon nestanovuje výkon osvětlení ani napájení.
Za druhé, z praktického hlediska se malá světla obvykle montují pomocí silikonového límce, který usnadňuje jejich připevnění a demontáž a hodí se na většinu jízdních kol.
Větší a výkonnější světla se obvykle musí namontovat pomocí límce, obvykle bez použití nářadí.
V závislosti na konkrétním případě se světla dodávají s jedním nebo více upevňovacími systémy, přičemž adaptéry jsou buď standardně dodávány, nebo jsou k dispozici jako volitelné příslušenství.
V závislosti na použití lze zadní světla připevnit na sedlovku (nejčastěji), sedlové vzpěry, nosič zavazadel, blatníky, batohy nebo sedlové brašny opatřené poutkem.
Vpředu se odnímatelná světla nejčastěji připevňují na řídítka, dynamo světla a ECV se obvykle připevňují na vidlice. Některá světla je také možné připevnit na přilbu, což umožňuje nasměrovat paprsek tam, kam se díváte, což je ideální pro klikaté trasy. Nejlepším řešením je kombinace osvětlení na přilbě, které vytváří nejvzdálenější světelný bod, s osvětlením na řídítkách, které poskytuje co nejširší paprsek.
JAKÉ OSVĚTLENÍ MÁM POUŽÍT?
Ve městě, pokud jezdíte pouze po dobře osvětlených silnicích, bude naprosto vyhovovat jednoduchá sada světel s pevným režimem a režimem blikání a výkonem 5 až 10 lumenů vzadu a 20 až 30 lumenů vpředu.
Pokud kolo používáte jen příležitostně, postačí vám světla napájená z baterie. Pokud kolo používáte denně (vélotaf) a/nebo na dlouhé vzdálenosti, budete samozřejmě chtít zvolit světla s dobíjecími bateriemi, nejlépe přes USB.
Pokud vaše trasa zahrnuje méně osvětlené úseky (jízdy v příměstských oblastech), zadní osvětlení o svítivosti přibližně 20 až 50 lumenů a přední osvětlení o svítivosti 30 až 200 lumenů s různými pevnými a blikajícími režimy zajistí optimální bezpečnost a dobré osvětlení vozovky.
V každém případě, pokud parkujete kolo na ulici, dávejte přednost světlům, která jsou snadno odnímatelná, a vezměte si je s sebou, když jste kolo zajistili zámkem. Světla na kolo se často stávají kořistí zlodějů.
U silničních kol volte výkonné zadní osvětlení, aby vás motoristé viděli z dálky a měli čas předvídat, zejména na silnicích s rychlostním omezením 80 km/h. Minimálně 100 lumenů zajistí viditelnost na několik set metrů.
Vpředu je bezpečným a účinným řešením světlo o světelném toku 200 až 800 lumenů s hlavním světlem svítícím do dálky (nejméně 100 metrů) a vedlejším světlem osvětlujícím boky. Pokud hledáte naprostý komfort, najdete modely se svítivostí až 1 500 lumenů. V takovém případě dbejte na správné umístění světla, abyste neoslňovali ostatní účastníky silničního provozu jedoucí v protisměru.
Pro jízdu na horském kole doporučujeme instalovat výkonnější přední světlo, protože prioritou je vidět co nejdále a co nejvíc do šířky, abyste co nejlépe předvídali trajektorie. Minimální hodnota je 500 lumenů, ale opravdu pohodlně se vám bude svítit s 1000 lumeny, přičemž nejvýkonnější modely nabízejí 2000 lumenů. Ideální je kombinovat světlo na řídítkách a svítilnu na přilbě, abyste zajistili co nejširší zorné pole.
Vzadu bude ve většině případů stačit světlo o síle 10 až 50 lumenů, pokud jezdíte pouze po silnicích uzavřených pro dopravu.
PŘÍSLUŠENSTVÍ - Osvětlení
-
Přední osvětlení GARMIN VARIA VUE
Obvyklá cena 14.707,00 KčObvyklá cenaCena za jednotku podle -
Přední osvětlení KNOG BLINDER E 1800
Obvyklá cena 3.475,00 KčObvyklá cenaCena za jednotku podle -
Zadní světlo LEZYNE LASER DRIVE černé
Obvyklá cena 1.629,00 KčObvyklá cenaCena za jednotku podle -
Přední osvětlení KNOG BLINDER X 1800
Obvyklá cena 6.149,00 KčObvyklá cenaCena za jednotku podle -
Zadní osvětlení GARMIN VARIA RADAR RTL 515
Obvyklá cena 4.010,00 KčObvyklá cenaCena za jednotku podle -
Přední osvětlení BBB STRIKEDUO 1200
Obvyklá cena 2.137,00 KčObvyklá cenaCena za jednotku podle -
Přední osvětlení VÝSTRAŽNÁ SVĚTLA STRADA MK12 SB
Obvyklá cena 9.359,00 KčObvyklá cenaCena za jednotku podle -
KNOG BLINDER PRO 900 Violet Limitovaná edice předního světla
Obvyklá cena 2.405,00 KčObvyklá cenaCena za jednotku podle